Anna Puu (oikealta nimeltään Anna Puustjärvi) on laulaja, joka teki läpimurtonsa vuoden 2008 Idols-laulukilpailussa.

Huawei sekä sen tytärbrändi Honor ovat panostaneet aiemminkin paikallisia puhutteleviin nimiin markkinoinnissaan.

Huawein kampanjakasvoina on Suomessa nähty aiemmin muun muassa laulaja ja lauluntekijä Jenni Vartiainen sekä Anna Puun tavoin Idolsissa suuren läpimurtonsa tehnyt laulaja Antti Tuisku.

Suomessa Honorin kampanjakasvoja ovat olleet muun muassa laulaja Sanni, jääkiekkoilija Juha-­Matti Aaltonen sekä vapaaottelija Makwan Amirkhani. Kesäkuussa alkaneen, Honor 10 -puhelinta mainostavan kampanjan kasvona toimii maaliskuussa debyyttialbuminsa julkaissut laulaja Vesta.

Yhteistyö Anna Puun kanssa on siis myös aiempaa taustaa vasten looginen jatkumo Huaweille Suomessa.

Anna Puun ja Huawein kevään yhteistyö huipentuu Helsingin Musiikkitalossa järjestettävässä P30-sarjan lanseeraustilaisuudessa, jossa Anna Puu esiintyy kutsuvieraille tulkiten akustisesti omia kappaleitaan.

Konsertissa vieraat pääsevät dokumentoimaan esitystä uuden P30 Pro -älypuhelimen kameralla.

Anna Puun mukaan yhteistyö Huawein kanssa tuntuu luontevalta, sillä musiikin ohella myös henkilökohtainen tyyli ja valokuvaus ovat hänelle tapa toteuttaa itseään.

"Minulle valokuvaus on ennen kaikkea tärkeimpien hetkien taltiointia, jolloin arjessa mukana kulkeva P30 Pro -älypuhelin on perinteistä kameraa kätevämpi ja kauniimpi vaihtoehto", Anna Puu toteaa tiedotteessa.

Kampanjakuvauksissa Puu pääsi muoti- ja mainosvalokuvaaja Jan Lönnberg in ohjaukseen.

"Kampanjan kristallinsäihkyvään ilmeeseen oli helppo samaistua. Teknologian ei tarvitse olla väritöntä ja tylsää", Anna Puu toteaa.

Huawei Suomen kuluttajaliiketoiminnan markkinointi- ja viestintäjohtaja Elina Takala toteaa Anna Puun olevan palkittu artisti ja valovoimainen esikuva. Karisma sekä helposti lähestyttävä taiteilijapersoona johtivat siihen, että kampanjakasvoksi valikoitui nimenomaan Anna Puu.

"Hänessä kiteytyy vahva omiin unelmiin uskominen ja määrätietoinen työ niiden saavuttamiseksi. Tätä uskoa omaan potentiaaliin haluamme viestiä myös Huaweilla, jossa teknologialla on yhä suurempi mahdollistava vaikutus meidän jokaisen elämässä. Olemme ylpeitä ja iloisia saadessamme Annan mukaan paikalliseen kampanjaamme", Takala sanoo.

Kampanjan paikallisesta konseptista ja toteutuksestavastasi Republic of Communications.

Kansainvälisesti Huawei on Sam­sung in ja Apple n jälkeen markkinoiden kolmanneksi myydyin älypuhelinvalmistaja. Ennen lähinnä verkkolaitteisiin keskittynyt Huawei tuli kansainvälisille älypuhelinmarkkinoille verrattain myöhään, mutta se on kasvattanut markkinaosuuttaan nopeasti.

Samsungin älypuhelimia myytiin vuonna 2017 selvästi eniten, 317 miljoonaa kappaletta. Applen puhelimia myytiin 216 miljoonaa, ja Huawein sekä tytärbrändi Honorin puhelimia yhteensä 153 miljoonaa.