Analyysi

3.8.2015 17:02 päivitetty 4.2.2016 10:59

Huawei valtaa Suomea vakaasti

Jokerit
Huawein Keski- ja Itä-Euroopan sekä Pohjoismaiden operatiivinen johtaja Kenneth Fredriksen.

Yhteistyösopimus Jokereiden kanssa on osa brändinrakennusta. Yhtiö haluaa nyt tulla liitetyksi myös huippulaatuun.

Maailman kolmanneksi suurin älypuhelinvalmistaja Huawei haluaa irti halpapuhelinimagostaan myös Suomessa. Yhtiö solmi tänään jääkiekkoseura Jokereiden kanssa yhteistyösopimuksen, jonka tarkoitus on kohottaa yhtiön mainetta älypuhelinvalmistajana.

”Brändiä pitää rakentaa nyt, kun kilpailu on kovaa ja markkinoilla on paljon kilpailijoita. Haluamme profiloitua myös huipputuotteiden tekijänä emmekä vain halpojen puhelimien osaajana”, Kenneth Fredriksen, kiinalaisen Huawein Keski- ja Itä-Euroopan sekä Pohjoismaiden operatiivinen johtaja kertoi M&M:lle sponsorointiyhteistyön julkistustilaisuudessa.

Fredriksen ei kerro edes kysyttäessä, onko sponsorointiyhteistyö lähtölaukaus jollekin isommalle markkinointikampanjalle Suomessa.

”Meillä on tietty tapa edetä markkinoille, mutta en voi kertoa tarkemmin.”

Fredriksen kuitenkin lupaa, että uuden lippulaivatuotteen julkistus myöhemmin tänä syksynä tulee kyllä näkymään. Tarkemmista yksityiskohdista hän vaikenee eikä kerro edes sitä, missä markkinointikanavissa Huawei aikoo näkyä.

Fredriksenin puheista voi kuitenkin päätellä, että Huawei on tullut Suomeen jäädäkseen. Hän korostaa myös sitä, että Huaweilla on oma tutkimuskeskuksensa Ruoholahdessa ja että yhtiön nykyisen lippulaivapuhelimen P8:n ohjelmistosta osa on koodattu juuri Ruoholahdessa.

”Aiomme palkata Ruoholahteen lisää väkeä ja kasvattaa tutkimuskeskuksen henkilökunnan määrän tänä vuonna 150:een. Haluamme olla osa yhteisöä muutenkin. Siksi on tärkeää, että Jokereiden kanssa solmittu yhteistyö kattaa edustusjoukkueen lisäksi myös juniorijoukkueet.”

Yhteistyö juniorijoukkuiden kanssa näkyy ainakin siten, että Huawein logot tulevat junioreidenkin pelipaitoihin.

Jokereiden ja Huawein sopimus on teknologiayritykselle sen suurin sponsorointisopimus Pohjoismaissa.

Huawei on Suomessa vielä suhteellisen pieni tekijä. Sen markkinaosuus kipusi kesäkuussa kuuteen prosenttiin ja se nousi Suomen viidenneksi suurimmaksi älypuhelintoimittajaksi.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö