Slush

Ville Perttula 5.12. 16:01

Hubspotin perustaja Brian Halligan fanittaa EU:n tietosuoja-asetusta: "GDPR osuu naulan kantaan"

Arttu Laitala
Hubspotin perustaja ja toimitusjohtaja Brian Halligan puhui Slushissa tänään.

Asiakaskokemus on tuotetta tärkeämpää, uskoo markkinointialusta Hubspotin perustaja Brian Halligan.

Markkinointiteknologiayritys Hubspotin toisen perustajan Brian Halliganin mukaan luottamus on koetuksella joka puolella maailmaa. Slushissa tänään puhuneen Halliganin mukaan tämä näkyy erityisesti startup-yritysten skaalautumisvaikeuksissa.

"Yhdysvallat on luottamuskriisissä, oikeastaan koko maailma on luottamuskriisissä. Se vaikuttaa myyyntiin ja markkinointiin, sillä ihmiset luottavat toimijoihin vähemmän kuin koskaan. Sen vuoksi yrityksillä on skaalausvaikeuksia", Halligan totesi M&M:n haastattelussa.

Halligan kertoo M&M:n haastattelusta, että luottamuspula heijastuu myös yritysmaailmassa, sillä asiakkaat eivät luota markkinointiviesteihin niin kuin ennen.

"Ihmiset eivät vain halua ottaa vastaan markkinointiviestejä. Samaan aikaan on hyvin yleistä käyttää esimerkiksi mainonnanesto-ohjelmia. Nämä asiat tekevät markkinoinnista aika vaikeaa. Tämä on vaikeaa aikaa markkinoijalle."

"Potentiaalisen asiakkaan ja yrityksen välinen suhde on muuttunut paljon. Ennen myyjällä oli kaikki tieto, nyt tilanne on muuttunut ja tieto on ostajalla. Tässä ajassa etenkin word-of-mouth-markkinoinnin merkitys on korostunut, tavallisen markkinoinnin laskenut."

Asiakkaan luottamus voidaan voittaa takaisin yrityksen läpinäkyvyyden avulla. Luotettavuuden kasvattaminen on Halliganin mukaan yksi tärkeimmistä toimitusjohtajan tehtävistä.

"Esimerkiksi Uberin Dara Khosrowshahi on tehnyt hienoa työtä tässä asiassa."

Halligan mainitsee, että Hubspot on yrittänyt oppia esimerkiksi Facebookin kriiseistä.

"Olemme oppineet, että yrityksen täytyy myöntää omat virheensä välittömästi."

GDPR, parasta ikinä

Euroopan unionin tietosuoja-asetuksella eli GDPR:llä oli vaikutus inbound-markkinointiin. Halligan kertoo sen kummemmin tarkentamatta, että Hubspot joutui työstämään omia järjestelmiään asetuksen vuoksi. Silti Halligan tunnustautuu asetuksen faniksi.

"Hubspotin toiminta on ollut aina GDPR-kelpoista, sillä emme osta nimilistoja ja lähetä ihmisille viestejä, joita he eivät halua vastaanottaa. Mielestäni ihmisten omaa dataa pitäisi kunnioittaa, eikä sitä saisi haalia. En pidä siitä, että minulle soitetaan, vaan asian pitäisi toimia toisin päin. Mielestäni Yhdysvalloissa meidän pitäisi tehdä samantyyppinen asetus."

"GDPR osuu naulan kantaan", Halligan lisää.

Inbound-markkinoinnilla tarkoitetaan markkinointisisältöä, joka on niin kiinnostavaa, että asiakas itse etsiytyy yrityksen sivuille. Halligan on inbound-markkinoinin sanansaattaja.

Asiakaskokemus ratkaisee

Vuonna 2006 perustettu Hubspot on kasvanut maailmanlaajuiseksi markkinointialustaksi. Inbound-markkinoinnin isänä tunnettu Halligan kertoi, että menestyvät yritykset keskittyvät asiakaskokemukseen. Halliganin mukaan tuote ei välttämättä ratkaise kuluttajan päätöstä hankkia tuote.

”Asiakaskokemuksen tarvitsee olla 10 kertaa parempi kuin kilpailijalla. Koska kaikilla on samat mahdollisuudet hankkia pääomaa, täytyy yrityksen keskittyä asiakaskokemukseen. Katso vaikka mitä Applen iTunesille on tapahtunut. Vaikka palvelu on hyvä, Spotify sai muutti sen markkinavaltaa omalla palvelullaan. Kummallakin yrityksellä on silti täysin sama tuote. Kappaleet eivät ole muuttuneet lainkaan."