Musiikin suoratoistopalvelu Spotify osti itselleen yksinoikeudella oikeudet maailman kuunnelluimpiin podcasteihin lukeutuvaan The Joe Rogan Experienceen aiemmin tänä vuonna. Kiistelty persoona Rogan on jo ehtinyt aiheuttaa ruotsalaisyhtiön sisällä kohua, uutisoi Vice.

Kohun keskeisimpänä syynä on podcastin jakso, jossa Rogan haastatteli toimittaja Abigail Shrieriä, joka vertaa teoksessaan Irreversible Damage: The Transgender Craze Seducing Our Daughters trans-ihmisten elämää ja kääntymistä transseksuaalisuuteen murrosikään liittyviin ilmiöihin, kuten syömishäiriöihin, itsensä vahingoittamiseen ja viehtymykseen okkultismiin.

Jakson alussa Shrier rinnasti keskenään transseksuaaliset nuoret ja autismin kirjon. Hän ja Rogan keskustelivat jaksossa siitä, kuinka heidän näkemyksensä mukaan YouTube ja muut mediat painostavat seksuaalisuudestaan epävarmoja nuoria kääntymään transseksuaalisuuteen.

Myös stand up -koomikkona, näyttelijänä ja urheiluselostajana Yhdysvalloissa tunnetuksi tullut Rogan, 53, on saanut jo vuonna 2009 aloittamansa podcastin aikana paljon vannoutuneita kuulijoita, mutta myös kritiikkiä siitä, että hän ei useinkaan haasta vieraidensa näkemyksiä.

Jaksossa esitetyt näkemykset ovat suututtaneet osan Spotifyn henkilöstöstä. Yhtiön johto on kuitenkin toimitusjohtaja Daniel Ekin johdolla rientänyt Roganin tueksi. Ek myöntää, että vaikeaa aihetta on pohdittu tarkoin.

Osa podcastin jaksoista, niiden joukossa tunnettujen oikeiston edustajien Alex Jonesin ja Gavin McInnesin haastattelut, on myös poistettu.

Yhtiö viestittää kannattavansa avointa keskustelua. Tällä kertaa asiantuntijajoukko ei Spotifyn mukaan kuitenkaan löytänyt riittäviä perusteita sisällön poistamiseen eikä podcastin hyllyttämiseen.

"Se, että emme muuta kantamme, ei tarkoita sitä, ettemme kuuntele. Se vain tarkoittaa, että olemme tehneet toisenlaisen ratkaisun asiassa", Ek kommentoi.

Kokouksessa Ek käski myös työntekijöitä olemaan vuotamatta tiedotusvälineille: "Jos meillä ei ole avoimia, luottamuksellisia keskusteluja, meidän on siirrettävä nämä keskustelut suljettujen ovien taakse.”

Joe Roganin ja Spotifyn solmiman sopimuksen on mediassa spekuloitu olevan arvoltaan jopa 100 miljoonan dollarin luokkaa. Yhteistyö on merkittävä virstanpylväs Spotifyn strategiassa laajentaa palvelukokonaisuuttaan musiikin suoratoistoa pidemmälle audiosisältöihin.

Samalla tapaus tuo esille sosiaalisen median palvelujen, kuten YouTuben, Facebookin ja Twitterin, tutuksi tekemän dilemman.

Suositut ja seuratut ihmiset saattavat levittää tahallaan tai tiedostamattaan sisältöä, joka on omiaan loukkaamaan tietyn ihmisryhmän edustajia ja pahimmassa tapauksessa ruokkimaan syrjintää.