Kauppa

Maarit Alkula 20.3. 13:03

Hullujen Päivien verkkokaupassakin korostetaan kiireen tuntua – tavaratalossa järjestetään tänä vuonna myös huutokauppa

Ensi viikolla alkavilla Stockmannin Hulluilla Päivillä verkkokaupalla on jälleen suuri rooli.

Stockmannin head of digital stores Katri Nickels kertoo, että verkkokaupan merkitys Hulluilla Päivillä on erityisesti Suomessa suuri. Verkkokauppa on Hullujen Päivien aikana jo Stockmannin toiseksi suurin myymälä. Vain Helsingin keskustan tavaratalo on sitä suurempi, ja jo lähes kolmannes Hullujen Päivien myynnistä tulee verkosta.

Hullujen Päivien verkkokauppa on kokonaan Stockmann.comista erillinen sivusto. Nickels kertoo, että Hullujen Päivien verkkokaupassa tavoitellaan samaa tunnelmaa kuin tavarataloissa.

”Sivusto on rakennettu nopeatempoista käyttöä ajatellen ja kestämään suurta kuormitusta. Hullujen Päivien verkkokaupassakin korostetaan kiireen tuntua, ja tuotteiden vähenemisen ja loppumisen näkee reaaliaikaisesti.”

Stockmannin markkinointipäällikkö Kaisa Tyynelä kertoo, että tavoitteena tämänkertaisilla Hulluilla Päivillä on kasvu, ja sitä haetaan erityisesti verkkokaupasta.

Myymälöissäkin on kuitenkin uutta ohjelmaa. Tyynelä kertoo, että tavarataloihin tulee omia iltatärppejä, joita on ollut aikaisemmin vain verkkokaupassa. Lisäksi Helsingin keskustan tavaratalossa järjestetään Hullujen Päivien huutokauppa eli Huhuutokauppa lauantaina. Huutokaupan valikoimassa on muun muassa hääpukuja, kodin designia, timanttisormuksia, lastentarvikkeita ja lomia.

”Siellä myydään ihan muuta tavaraa kuin Hulluilla Päivillä tai Stockmannilla muuten. Huutokaupan huipentumana myynnissä on henkilöauto, jonka lähtöhinta on nolla euroa. Huutokaupan juontaa Juuso Mäkilähde, ja meklarina on Mika Sirén Helanderin huutokaupasta”, Tyynelä kertoo.

Stockmannin sosiaalisen median asiantuntija Anna Airisto kertoo, että sosiaalisessa mediassa jatketaan muun muassa vaikuttajayhteistyötä, ja tällä kertaa luvassa on myös ensimmäinen Hulluilla Päivillä -podcast.

”Nonsense-podcastin tekijät yöpyvät Helsingin keskustan tavaratalossa tiistaista keskiviikkoon, ja podcast julkaistaan Hullujen Päivien ensimmäisenä päivänä keskiviikkona”, Airisto kertoo.

Facebookissa toimii viimevuotiseen tapaan Hullut Päivät kierrättää -ryhmä. Airisto kertoo, että Hullujen Päivien sosiaalisen median kanaviin tulee suunniteltujen asioiden lisäksi myös paljon reagoimista.

”Esimerkiksi kun tuotteita loppuu verkkokaupasta, ohjaamme sosiaalisen median kanavissa asiakkaita tavarataloihin, joissa niitä on vielä jäljellä. Kerromme myös, jos myyntiin saadaan esimerkiksi lisäeriä jo loppuunmyydyistä tuotteista.”

Tyynelä kertoo, että Hullujen Päivien markkinointibudjetti on samankokoinen kuin viime vuosina.

”Tämä on iso kampanja ja vaatii markkinointia”, Tyynelä sanoo.

Hullujen Päivien mainontaa tekee Orange Advertising. Sosiaalisen median puolella kumppanina on TBWA\Helsinki.

Verkkokauppa skaalautuu pilvessä kysynnän mukaan

Syksyn 2015 Hulluilla Päivillä verkkokauppa kaatui heti keskiviikkoaamuna. Vuonna 2016 verkkokauppa siirrettiin uudelle alustalle.

Nykyään Stockmann käyttää verkkokauppajätti Amazonin kehittämiä Amazon Web Services -pilvipalveluita. Pilvessä kauppa pystyy skaalautumaan kuormituksen mukaan, joten palvelinkapasiteetti ei lopu kesken.

”Vuonna 2016 lanseerattu uusi verkkokauppa ei ole kaatunut kertaakaan, vaikka kuormitus on jokaisessa kampanjassa kasvanut. Ensimmäiset kymmenen minuuttia ovat ratkaisevimmat hetket”, Nickels sanoo.

Verkkokauppaa kehitetään jokaisen kampanjan jälkeen kokemusten ja asiakaspalautteen perusteella.

”Saimme paljon palautetta siitä, että verkkokaupassa kysyttiin asiakkaan sukupuolta ja ikää. Se johtui vanhoista taustajärjestelmistämme, ja asiakkaita häiritseviä kysymyksiä on nyt poistettu.”

Nickels kertoo, että myös verkkokaupan dialogia asiakkaan kanssa on parannettu niin, että maksuprosessi olisi mahdollisimman sujuva, ja asiakaspalautteen perusteella on parannettu mahdollisuutta suurentaa tuotekuvia.

”Olemme myös huomanneet, että ihmiset käyttävät paljon Hullujen Päivien muistilistaa puhelimillaan tavarataloissa ja että on tärkeää näyttää, mitä tuotteita on missäkin saatavilla, sillä osa tuotteista on saatavilla vain Helsingin keskustan tavaratalossa. Pettymyksiä on tullut, kun asiakas on mennyt tavarataloon, jossa tuotetta ei olekaan ollut valikoimassa.”

Viime vuonna Stockmannin verkkokauppa kasvoi yhteensä noin 15 prosenttia. Syksyllä Stockmann kasvatti verkkokauppansa valikoiman kattamaan myös kaikki Helsingin keskustan tavaratalosta saatavilla olevat tuotteet.

”Pystyimme tuplaamaan myytävien tuotteiden määrän. Kevään aikana tuomme verkkokauppaan myös markkinapaikkakonseptin, jolla pystymme laajentamaan valikoimaamme kolmannen osapuolen valikoimalla. Parannamme myös verkkokaupan käytettävyyttä ja tuotteiden suosittelua personoidummaksi.”

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Yhteiskunta

23.08.2019 14:59

Kuntaliitto valitsi Milttonin

Suomen Kuntaliitto ry on valinnut Milttonin viestintä- ja markkinointipalvelujensa strategiseksi ja operatiiviseksi kumppaniksi.