Kauppa

Laura Kukkonen 12.10.2016 07:01 päivitetty 12.10.2016 07:58

Hullut Päivät hylkäsi lennot ja pyöräytti verkon uusiksi

Hullujen Päivien haamu sai uuden ilmeen keväällä.

Stockmannin Hullut Päivät löytää nyt verkosta aiempaa helpommin. Asiakkaiden käyttäytymistä ja palautetta on kuunneltu herkemmällä korvalla.

Stockmann yrittää jälleen nostattaa kulutushurmiota vuoden toisellla Hullut Päivät -kierroksella.

Anna Salmi

Huhtikuussa ostostapahtuman brändi ja kampanja uudistuivat 30-vuotissyntymäpäivien kunniaksi, ja syksyn Hullareille kierroksia nostetaan varsinkin verkossa.

"Isoimpana muutoksena on se, että Hullujen Päivien verkkokauppa meni ihan uusiksi", vt. markkinoinnista ja digipalveluista vastaava johtaja Anna Salmi kertoo M&M:lle.

Stockmannin markkinoinnin johto meni vaihtoon tavarataloketjun aloitettua isot yt-neuvottelut kesällä. Markkinointijohtajan pestiä hoitanut Ursula Blässar oli tehtävässä vain vuoden verran.

Salmi aloitti vt:nä tehtävässään elokuussa. Hän siirtyi markkinoinnin johtoon digitaalisten palvelujen vetovastuusta.

"Olemme nähneet asiakkaiden mediankäytössä, valikoiman tutkimisessa ja ostamisessa verkon ja digitaalisten kanavien roolin kasvun koko ajan", Salmi kuvaa uudistuksen taustaa.

Nyt Hullujen Päivien verkkosivusto on helpommin saavutettavissa myös mobiilisti. Lisäksi verkkokauppapalvelu on skaalautuva ja siihen sisältyy ennakoiva haku.

"Halusimme rakentaa verkkopalvelukokemuksen, joka tukee selailua samalla tavalla kuin printti, mutta on koko ajan mukana ja helposti saavutettavissa myös mobiilin kautta", Salmi kertoo.

Uudistus on tehty Stockmannin sisäisen tiimin voimin. Yhteistyössä ovat olleet mukana digitaalista liiketoimintaa innovoiva ja toteuttava Motley Agency ja digitaalisen palvelukehityksen yhtiö Reaktor. Reaktor osti 30 prosenttia Motleysta keväällä. Kaupan taustalla oli myös yhteistyö Stockmannin uudistusten parissa.

Hullujen Päivien markkinointiviestintä keskittyy kaikkinensa enemmän digitaalisuuteen. Sosiaalisesta mediasta haetaan pöhinää, mutta mukana on myös perinteisempää display-mainontaa.

Onko Hullujen Päivien markkinointibudjetissa tapahtunut muutoksia?

"Se on eri lailla allokoitu. Se on siinä suurin muutos", Salmi sanoo.

Karsintaa ja keskittymistä

Keskustelua on jo ehtinyt herättää päätös hylätä Finnairin lentotarjoukset Hullujen Päivien tarjousvalikoimista.

"Olemme tämän Finnairin kanssa yhdessä päättäneet. Seuraamme tässä asiakkaiden kulutuskäyttäytymisen muuttumista. Asiakkaat ovat siirtyneet hyvin vahvasti ostamaan lentonsa verkosta ja lentohinnat ovat tulleet ihan eri lailla alas verrattuna siihen aikaan, kun nuo lentotarjoukset on aloitettu", Salmi kertoo.

Hän korostaa, että lentojenkin tulisi vastata Hullut Päivät -kampanjan hintalupausta.

Stockmann on myös selvittänyt asiakkaiden palautteita ja toiveita Hullujen Päivien suhteen.

"Näihin perustuen tulimme lopputulemaan, että nyt ei lentoja oteta mukaan. Onhan siellä muita matkailutuotteita, kuten laivamatkoja."

Salmen mukaan Hullujen Päivien tuotetarjoamaa on muutenkin edelleen kehitetty ja rakennettu asiakkailta saadun palautteen mukaan. Esimerkiksi lastenvaatetarjontaan on tuotu mukaan uusia kotimaisia brändejä. Lisäksi Stockmann-tavaratalojen seinien sisällä toimivien muiden yritysten roolia on tuotu selkeämmin esille mainonnassa.

"Stockmannin sateenvarjon alla on toki partnereita, jotka tukevat meidän ydintarjontaamme. Olemme halunneet tuoda heidät siinä roolissa esiin, mikä heille kuuluukin, eli selkeänä osana meidän kokonaistarjoamaamme", Salmi kertoo.

Uudistuksen keskiössä on tosiaan ihminen, jolle myydään. Salmi kokee, että varsinkin toiminnan priorisoinnissa on tärkeää pitää mielessä asiakas.

"Olemme nostaneet asiakkaan kuningastuolille, jossa hän on mielellisesti ollut aina, mutta nyt se on systemaattisesti tekemisessä mukana."

"Jos kaikkea ei voi tehdä, niin ainakin niitä asioita, joilla on väliä asiakkaalle. Toki niiden täytyy olla kaupallisesti kannattavia ja järkeviä", Salmi sanoo.

Millaiset tavoitteet Stockmannilla on alkaville Hulluille Päiville?

"Haemme pientä kasvua. Emme tyydy viimekertaisiin lukuihin, vaan toivomme, että toteutetut muutokset ja parannukset näkyisivät myös toteutuneissa luvuissa positiivisesti."