11.11. vietettävä Singles’ Day on alun perin kiinalaisen verkkokauppajätti Alibaban liikkeelle panema ostosjuhla, joka on kasvanut vuosien saatossa kokonaismyynniltään maailman suurimmaksi ostospäiväksi. Se on ohittanut useissa maissa tunnetumman verrokkinsa Black Fridayn. Viime vuonna Singles’ Dayn myynnit kipusivat ennätyslukemiin, peräti 34 miljardiin euroon.

Suomalaisille tämä ostospäivä on vielä melko tuntematon, selviää hintavertailupalvelu Hintaoppaan tekemästä tutkimuksesta. Sen mukaan yli puolet, eli 53 prosenttia suomalaisista ei ole koskaan kuullut sinkkupäivästä. Noin kolmannekselle (36 %) päivä on tuttu, mutta ostoksia he eivät ole sinä päivänä tehneet. Vain joka kymmenes (11 %) suomalaisista on tehnyt ostoksia sinkkupäivänä. Miehet tuntevat sinkkupäivän naisia paremmin, sillä siinä missä päivä on tuntematon 58 prosentille naisista, on vastaava luku miehillä 48 prosenttia.

Tunnettuus on noussut, sillä viime vuoden vastaavassa tutkimuksessa sinkkupäivä oli tuntematon jopa 59 prosentille kaikista vastaajista.

Hintavertailua tarjoavan Hintaoppaan tutkimuksen mukaan sinkkujen ostospäivä ei välttämättä ole alennusmyyntipäivä.

”17 prosentilla tuotteista hinta nousi viime vuoden sinkkupäivänä verrattuna normaaliin päivään. Ei siis kannata olettaa, että alennuspäivien vuoksi kaikkia tuotteita myydään halvempaan hintaan vaan tarkistaa aina, onko tarjous aidosti hyvä verrattuna markkinoiden alimpaan hintaan. Joskus kaupat myös ensin nostavat hintoja suurten ostospäivien alla ja laskevat niitä sitten saadakseen suurilta näyttäviä alennusprosentteja”, Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett muistuttaa.

Vuoden 2019 sinkkupäivänä 21 prosenttia Hintaoppaan listaamista, noin 400 000 tuotteesta oli alennuksessa. Kuudella prosentilla tuotteista hinta putosi vähintään 10 prosenttia, ja näiden tuotteiden keskimääräinen alennusprosentti oli 19.

Kun otetaan huomioon kaikki Hintaoppaan listaamat tuotteet, hinnat laskivat sinkkupäivänä 2019 yhteensä vain noin puoli prosenttia. Tämä johtuu siitä, että lähes viidenneksellä tuotteista hinnat nousivat. Viime vuoden Black Fridayn vastaava kokonaisalennus oli noin 4,5 prosenttia.

Tutkimus toteutettiin Bilendin hallinnoimassa Omnibus Panelissa 14.-18.10.2020. Verkkokyselyyn vastasi 1000 18-75-vuotiasta suomalaista ja otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.