Komedia

Laura Kukkonen 10.12.2018 15:36 päivitetty 11.12.2018 10:00

Huumoriohjelma SNL mahdutti kaikki mainonnan sukupuolimaneerit yhteen sketsiin

Neil Hall / EPA
Jason Momoa

Saturday Night Live toteutti hulvattoman parodiamainoksen, joka kuittailee stereotyyppisille sukupuolirooleille.

Maailma on väärällään varsinkin menneinä vuosikymmeninä tehtyjä sovinistia mainoksia, jotka kutistavat naisen roolin kodinhengettäreksi ja jopa kirjaimellisesti kynnysmatoksi. Mainonnan tekijöiden taidot hyödyntää seksismiä työssään eivät ole kadonneet mihinkään edes 2010-luvulla.

Raikkaan otteen mainonnan stereotypioihin on ottanut amerikkalainen komediaohjelma Saturday Night Live.

Viimeisintä SNL-jaksoa juontanut näyttelijä Jason Momoa esittää eräässä, mainosta jäljittelevässä sketsissä koti-isää. Momoa on tunnettu perinteisellä tavalla miehisistä, testosteronia tihkuvista rooleistaan muun muassa Game of Thrones -sarjan Khal Drogona ja Aquaman-elokuvan nimiroolista.

Kenties juuri maskuliinisten rooliensa ja ominaisuuksiensa vuoksi Momoa onkin paras henkilö parodioimaan perinteistä miehen mallia.

Tässä kyseisessä sketsissä tuodaan nokkelalla ja hauskalla tavalla esille sekä sovinistisen että maskuliinisuutta hyödyntävän mainonnan tehokeinot. Sketsissä "mainostetaan" astianpesukonetta, jonka ovi on kuin pankkiholvissa ja painaa yli 30 kiloa sekä pesukonetta, johon eivät naiset edes yllä. Kaikki kodinkoneet ovat järeitä ja niiden polttoaineena on tietenkin bensa.

SNL:n parodiamainokseen tarttui Thrillist.

Artikkelia muokattu 11.12.2018 kello 10.00. Korjattu käännösvirhe.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö