Maailma on väärällään varsinkin menneinä vuosikymmeninä tehtyjä sovinistia mainoksia, jotka kutistavat naisen roolin kodinhengettäreksi ja jopa kirjaimellisesti kynnysmatoksi. Mainonnan tekijöiden taidot hyödyntää seksismiä työssään eivät ole kadonneet mihinkään edes 2010-luvulla.

Raikkaan otteen mainonnan stereotypioihin on ottanut amerikkalainen komediaohjelma Saturday Night Live.

Viimeisintä SNL-jaksoa juontanut näyttelijä Jason Momoa esittää eräässä, mainosta jäljittelevässä sketsissä koti-isää. Momoa on tunnettu perinteisellä tavalla miehisistä, testosteronia tihkuvista rooleistaan muun muassa Game of Thrones -sarjan Khal Drogona ja Aquaman-elokuvan nimiroolista.

Kenties juuri maskuliinisten rooliensa ja ominaisuuksiensa vuoksi Momoa onkin paras henkilö parodioimaan perinteistä miehen mallia.

Tässä kyseisessä sketsissä tuodaan nokkelalla ja hauskalla tavalla esille sekä sovinistisen että maskuliinisuutta hyödyntävän mainonnan tehokeinot. Sketsissä "mainostetaan" astianpesukonetta, jonka ovi on kuin pankkiholvissa ja painaa yli 30 kiloa sekä pesukonetta, johon eivät naiset edes yllä. Kaikki kodinkoneet ovat järeitä ja niiden polttoaineena on tietenkin bensa.

momoa

SNL:n parodiamainokseen tarttui Thrillist.

Artikkelia muokattu 11.12.2018 kello 10.00. Korjattu käännösvirhe.