Ruoan kotiinkuljetukset, striimauspalvelut, etätyösovellukset ja kotikuntoilu olivat kovassa huudossa koronaviruksen levittyä maailmalla. Asia vahvistuu analytiikkayhtiö SEMrushin keräämästä hakukonedatasta. Vertailutiedot on kerätty kuukauden ajalta päättyen helmi- ja maaliskuun 20. päivään.

Maailmanlaajuisesti suurimpiin liikenteensä kasvattajiin kuuluu videopuhelusovellus Zoom, jonka liikenne kasvoi 10 miljoonalla osumalla jo helmikuussa, jolloin esimerkiksi amerikkalaisyritykset eivät vielä olleet siirtyneet etätyöhön. Suomessa kiinnostus palveluun pomppasi helmi–maaliskuussa peräti 2 400 prosenttia, kun hakuja tehtiin 165 000. Aiemmin Suomessa suositumpi Skype jäi kolmanneksen pienemmäksi, tosin sekin kasvatti kiinnostustaan noin 400 prosentilla.

Pikaviestimistä eniten kasvua sai Suomessa Microsoft Teams, joka oli yli kolme kertaa suositumpi maaliskuun hauissa kuin kakkonen Slack.

Data antaa alustavan näkemyksen koronaviruksen vaikutuksista verkkokäyttäytymiseen, sillä Suomessa tilanne rajoituksineen oli vasta kiihdytysvaiheessa viimeisenä datankeruupäivänä.

Hyppy striimauspalveluissa oli kuitenkin jo nähtävissä, ja suosituimmat olivat Yle Areena, Netflix ja Ruutu, jota haettiin puolet tavallista enemmän. Maailmalla eniten kiinnostustaan kasvatti Disney+, vaikka se laajeni joihinkin Euroopan maihin vasta maaliskuun 24. päivä.

Ruoan kotiinkuljetuspalveluissa piikki niin ikään erottui. Foodoraa koskevat haut kasvoivat Suomessa maaliskuussa yli kaksinkertaisiksi tavalliseen verrattuna, Wolt liki tuplaantui ja Kotipizzaakin haettiin neljänneksen tavanomaista enemmän. Foodoran rajuin pomppu oli tapahtunut kuitenkin jo helmikuussa, mikä on todennäköisesti peruja Pizza-onlinen sulautumisesta palveluun.

Maailmanlaajuisella tasolla kuriositeetiksi käy, että hyppynarujen ja käsipainojen haut kasvoivat maaliskuussa peräti 70 prosenttia.

SEMrush on kerännyt myös tilastoja suomalaisten uutispalveluiden hakukonenäkyvyydestä hauilla ”koronavirus” ja ”coronavirus”. Kyseinen data on väliltä 16. maaliskuuta – 7. huhtikuuta. Tuona aikana ylivoimaisesti eniten ykkössivun hakukonenäyttöjä sai yle.fi. Seuraavaksi parhaiten mutta verrattain kaukana olivat hs.fi ja is.fi eli Helsingin Sanomien ja Ilta-Sanomien sivut. Google on kertonut manipuloivansa koronaa koskevia hakutuloksia siten, että ylimmät osumat vievät kaikkialla maailmassa viranomaisten ja valikoitujen tiedotusvälineiden sivustoille.

Juttua muokattu kello 13:06 selkeyttämällä ensimmäisen kappaleen päätösvirkettä.