kampanjacheck

- Juuri alkanut kahden viikon tv-kampanja Subilla, spotti leffateatterissa.

- Pr-tilaisuus, jossa oikeus- ja kriminaalipsykologian dosentti Jaana Haapasalo ja elokuvaohjaaja Pekka Lehtosaari puhuvat muun muassa sarjamurhista ja jännityksen käsikirjoittamisesta.

- Bannerimainontaa Subin verkkosivuilla ja Telkku.comissa sekä valikoiduissa pelimedioissa.

- Tiivistä ennakkomarkkinointia sähköpostitse medialle.

Tällä kattauksella Nordisk Film markkinoi tällä viikolla myyntiin tullutta Heavy Rain -peliä. Kiinnostuneet ovat lisäksi voineet ratkoa peliin liittyvää haastetta jo viikkoja etukäteen jakelijan verkkosivuilla.

Nordisk Film Interactiven markkinointipäällikön Riina Hagmanin mukaan paletti on melko tyypillinen. Sony ja sen konsoleita sekä pelejä Pohjoismaissa jakeleva Nordisk Film tekevät muutamia suuria pelilanseerauksia vuodessa ja pelitrilleri Heavy Rain kuuluu raskaaseen sarjaan.

Markkinoinnin mediamiksi valikoituu pelin mukaan, sillä kohderyhmiä löytyy laidasta laitaan - Sing star -laulupelistä ja Little Big Planetista rankkoihin räiskintäpeleihin. Kohderyhmän ikähaitarin yläpää on 40+-vuotiaissa miehissä.

Sadan millin bisnes

Pelialan perinteisiä mainoskanavia ovat alan erikoislehdet. Mediavalikoima laajenee, sillä jo puolet Suomen kansasta on potentiaalisia pelaajia.

Pelimaahantuojia edustavan Suomen peliohjelmisto- ja multimediayhdistys Figman toiminnanjohtajan Riku Olkkosen mukaan jonkinlainen pelikonsoli löytyy jo 40 prosentista Suomen kotitalouksia, pc on lähes jokaisessa savussa.

- Valtaosa Suomen markkinoilla vuosittain julkistettavista vajaasta tuhannesta konsoli- ja pc-peleistä menee suoraan hyllyyn. Isomman kampanjan voimin myydään noin sataa peliä vuodessa ja näistä puolet näkyy televisiossa, Olkkonen sanoo.

Suomen pelimarkkinoiden koko on Olkkosen mukaan noin 100 miljoonaa euroa vuodessa. Summasta noin viisi prosenttia menee markkinointiin.

Viime vuonna pelimyynti notkahti taantuman ja hittipelien vähyyden vuoksi parin vuoden takaiselle tasolle. Konsolipelit peittoavat pc-pelit yhä selvemmin: jo 86 prosenttia Suomessa vuosittain myytävistä peleistä on konsolipelejä.

Nettiä ja tapahtumaa

Verkko on pelimarkkinoinnille luonteva kanava, sillä monet pelaamista harrastavat ovat siellä aktiivisia ja osa peleistä on kytköksissä verkkoon.

Heavy Rainin virallisella Facebook-sivulla on pian 20 000 fania, vaikka peli ei tätä kirjoitettaessa ole edes myynnissä.

Verkossa etukäteen julkistetut pelidemot ovat vuosia vanha käytäntö, sillä mikään ei puraise peliholistia tehokkaammin kuin mahdollisuus päästä kokeilemaan peliä.

Olennainen osa pelimarkkinointia ovat myös erilaiset tapahtumat, kuten Gran Turismo 5 -ajopelillä juuri käydyt pohjoismaiset kisat.

TV-Check top 40 Viikon mainostajat