Brändiuudistus

Aleksi Ylä-Anttila 5.12.2017 11:26

i2 suunnitteli uuden ilmeen Ähtäri Zoolle: "On haettu myös kansainvälisyyttä"

i2
Ähtäri Zoon uudessa logossa näkyy eksoottisemman pandan ohella myös Suomen luonnosta tuttuja eläimiä.

Osana uutta ilmettä ovat eläinpuistoon saapuvat pandat. Ähtäri Zoo ja i2 etsivät myös yrityskumppaneita. Yhtenä vetotekijänä on esille pääsy Kiinan markkinoilla.

Ähtäri Zoo saa alkuvuonna uudet asukkaat, kun snowpandapariskunta muuttaa Kiinasta Ähtäriin. Muualla Pohjois-Euroopassa ei tällä hetkellä ole pandakarhuja.

Markkinointiosakeyhtiö i2 vastaa kokonaisuudessaan Ähtäri Zoon markkinointiviestinnästä. Osana tätä työtä suunniteltiin ja toteutettiin Ähtäri Zoolle uusi visuaalinen ilme.

Uuteen ilmeeseen on haluttu sisällyttää panda. i2:n asiakkuusjohtaja Jari-Pekka Joupin mukaan uutuusarvoa ja mielenkiintoisia aspekteja.

"Olemme halunneet korostaa uudessa logossa kahta asiaa. Ensinnäkin sitä, että pandat tulevat Ähtäriin. Toisaalta haluamme korostaa, että Ähtäri on eläinpuisto. Siellä on 59 eläinlajia. Siksi logoon on tuotu muitakin eläimiä. Panda on mukana, mutta niin ovat myös muun muassa karhu, ilves ja hirvi. Olemme halunneet tuoda markkinointiviestinnässä esiin monipuolisuutta", kertoo Jari-Pekka Jouppi.

Ähtäri Zoon toimitusjohtaja Kari Vainio kertoo, että ilmeen muutoksella on haettu tuoreutta ja modernia suuntaa.

"Nimien kautta on haettu myös kansainvälisyyttä. Jos aiemmin on puhuttu kotieläintilasta, se ei vielä kerro paljon englannikieliselle ihmiselle. Esimerkiksi farmi kertoo enemmän", perustelee Vainio.

Kuva: i2

 

i2 rakentaa markkinointiviestinnän ohella yritysyhteistyökumppanuuksia Ähtäri Zoolle. Lisäksi i2 on mukana projektissa, jolla hoidetaan pandojen kuljettaminen Kiinasta Suomeen. i2 on hankkeessa mukana, koska sen asiakkaina on useampia kansainvälisiä rahtifirmoja, kuten Pan Alpina ja DHL

"Me siis toimimme Ähtäri Zoon mainostoimistona, hoidamme sponsorineuvottelut ja hoidamme lisäksi vielä pandojen Suomen tulon", Jouppi kertoo.

Markkinointia myös Kiinassa

Tällä hetkellä MTV:llä esitetään ensimmäistä i2:n Ähtärille suunnittelemaa ja toteuttamaa televisiomainoskampanjaa. Ensi vuoden puolella luvassa on tv-mainonnan ohella printti- ja radiomainontaa.

Yhtenä markkinoinnin kumppanina on myös Ähtärissä toimiva Mainostoimisto Uniikki, jonka toimitusjohtaja Juha-Matti Wilska vastaa paikallislehtitason mainonnasta.

"Juha-Matti on tehnyt eläinpuiston kanssa yhteistyötä jo pitkään. Hän tekee myös paikallislehdissä, kuten Ykköset-ilmaisjakelulehdessä ja Ilkka-sanomalehdessä olevat mainokset", Jouppi kertoo.

Pandat ovat Joupin mukaan tällä hetkellä kovassa nosteessa Kiinassa. Siksi kyseisen eläinlajin arvioidaan puhuttelevan myös pandojen kotimaassa.

"Siellä alkoi kaksi vuotta sitten valtion vetämä kestävän kehityksen opetusohjelma, jonka tehtävänä on opettaa kiinalaiset ymmärtämään, minkä vuoksi kestävä kehitys ja ekologiset asiat ovat tärkeitä. Tämän kampanjan keulakuvana Kiinassa on pandakarhu", Jouppi havainnollistaa.

Ähtärin kautta yhtenä kumppanina on myös Kiinan metsäministeriö. Tämä avaa markkinointimahdollisuuksia Kiinassa.

"Siksi rakennamme suomalaisille yrityksille myös sellaista yhteistyötä, jossa leimaudutaan toki Ähtäriin ja pandoihin täällä, mutta samaan aikaan tehdään myös Kiinan päässä Ähtäriin liittyvää markkinointia, johon suomalaiset yritykset voivat tulla mukaan", Jouppi kertoo.

Joupin mukaan tehtyjä yhteistyösopimuksia on tällä hetkellä kymmenkunta. Kumppanien nimet on tarkoitus julkaista lähiaikoina. Kiinassa toteutettavan markkinoinnin ohella etsitään myös sellaisia kumppaneita, jotka keskittyvät yhteistyöhön Suomen päässä.

"Tällä hetkellä käynnissä on lisäksi noin parikymmentä neuvottelua. Jos menee oikein hyvin, meillä olisi kahdestakymmenestä kolmeenkymmeneen sopimusta joko valmiina tai hyvin pitkälle neuvoteltuina siinä vaiheessa, kun pandat saapuvat Suomeen. Haemme myös sellaisia kumppaneita, jotka keskittyvät

Kari Vainion mukaan montaa yritystä kiinnostaa nimenomaan mahdollisuus olla mukana markkinointiviestinnässä Kiinan markkinoilla.

"Tämä on yksi vahva vaikutin, millä yhteistyökumppaneita saadaan. Se on tärkeä asia", sanoo Vainio.

Brändit

23.02.2018 13:39

Nokia nousee tuhkasta: Brändiarvo kasvoi 71 prosenttia

Tuore raportti julistaa Nokian maailman nopeiten kasvavaksi brändiksi teleliikenteen infrastruktuuriin erikoistuneissa yrityksissä. Elisa ja DNA ylsivät 300 arvokkaimman teleoperaattoribrändin joukkoon.

Kommentti

23.02.2018 09:52

Toimisto, mitä oikein teet?

Jos potentiaaliset asiakkaat eivät tiedä, mitä ne markkinointi-, viestintä-, media- tai digitoimistolta voivat ostaa, heistä ei koskaan tule asiakkaita.