Verkkomainonnan etujärjestö IAB Finland perusti kaksi vuotta sitten työryhmän selvittämään, mitä markkinointiteknologiat tarkoittavat ja mitä kaikkea käsitteen alle kuuluu Suomessa.

Ryhmän selvitystyö vahvisti, ettämarkkinointiteknologioiden ymmärrettiin usein virheellisesti tarkoittavan vain markkinoinnin automaatiota.

Selvitysryhmän työ on nyt koottu 30-sivuiseksi markkinointiteknologiaa käsitteleväksi oppaaksi.

"Markkinointiteknologioiden viitekehys oli valtava, sisältäen yli 7 000 eri teknologiaa. Kun keväällä 2018 teimme Suomen markkinointipäättäjille ja asiantuntijoille kyselyn, huomasimme että kokonaisuus oli edelleen vaikeasti hahmotettavissa jopa alan rautaisilla asiantuntijoilla. Oppaassa avaamme tämän viitekehyksen", Martech-työryhmän puheenjohtaja Eliisa Puikkonen kertoo tiedotteessa.

Vapaasti suomennettuna martech tarkoittaa markkinointiteknologiaa.

Opas käsittelee muun muassa markkinointiteknologian merkitystä yritysten liiketoiminnalle ja konkreettisia työkaluja mainonnan, myynnin, datan, sisällön ja kokemuksen sekä vuorovaikutuksen näkökulmista.

"Tavoitteenamme oli kirjoittaa opas, jossa markkinointiteknologioita on avattu mahdollisimman helppotajuisesti – suomeksi, esimerkkejä hyödyntäen. Tämä on vasta pintaraapaisu, mutta auttaa toivottavasti hahmottamaan markkinointiteknologioiden viitekehyksen ja siinä käytettäviä työkaluja", Puikkonen kertoo.