>> Mielikuva: ICA on se ruotsalainen symppis päivittäistavaraketju, joka on onnistunut liittämään tiukkaan kauppakonseptiinsa annoksen lähikaupan lämpöä. Ja kyllä, tämän ihmeen takana on pitkälti mainonta.

Todellisuus: ICA on se kriisiyhtiö, jonka muutama suur-Tukholman kauppias on syyllistynyt todelliseen voiton maksimointiin - jauhelihan kierrättämiseen takaisin hyllyyn parasta ennen

-päivän umpeuduttua.

Televisiossa paljastettu skandaali heilutteli ICAa saman tien omistajien osakekursseja myöten.

"Häpeän sitä, ettemme ole noudattaneet lakia ja että se on saanut Sinut, asiakkaan, huolestuneeksi", yksi narahtaneista Ica-kauppiaista muotoili katumuksensa.

Asiakas voi aina äänestää jaloillaan, kukkarollaan ja viidakkorummullaan. Silloin kysymys ei ole enää sikanaudasta ja yksittäisistä huijarikauppiaista, vaan vuosien ja vuosikymmenten brändityöstä, jonka hedelmät putoavat puusta kertaravistuksella.

Sympaattista mainontaa on todella vaikea rakentaa sen päälle että "sori kun emme muistaneet noudattaa lakia".

Kohun laannuttua selviää, oliko brändinrakennuksen mestari yhtä taitava myös kriisiviestinnässään. Oli tai ei, ICA-case pysyy markkinoinnin ja mainonnan oppikirjoissa vastakin.