Suomen Punaisen Ristin Veripalvelu järjesti helmikuun ensimmäisenä viikonloppuna #Bloodtattoo-tapahtuman, jossa halukkaille tatuoitiin heidän veriryhmänsä. Tatuoinnin sai valita kuudesta jo ennakkoon suunnitellusta mallista. Tapahtumassa ei voinut luovuttaa verta.

Miten tempauksen idea syntyi, Veripalvelun markkinointipäällikkö Anne Lind?

”Idea tuli mainostoimisto TBWA\Helsingiltä. Toimisto oli huomannut sosiaalisen median kautta, että tatuointeihin ja verenluovutukseen liittyy väärinkäsityksiä. Moni luulee, että tatuoinnin ottaminen estää verenluovutuksen pysyvästi, vaikka siitä seuraa vain neljän kuukauden karenssi. Tapahtuman idea oli purkaa näitä ennakkoluuloja ja lisätä tietoisuutta verenluovutuksesta.”

Keitä tavoittelitte tempauksella?

”Uusia kohderyhmiä, mutta erityisesti nuoria miehiä. Yleensä miehet heräävät vasta 40-vuotiaina ajatukseen, että tällainenkin auttamisen muoto on olemassa. Nuoret naiset ovat jo nyt erittäin aktiivisia verenluovuttajia. Ehkä nuorten miesten huomio on jossain muualla.”

Veriryhmätatuoinnin ottivat muun muassa laulaja Mira Luoti ja räppäri Uniikki. Miksi he olivat tempauksessa mukana?

”He ottivat tatuoinnin, koska he kokivat tämän aiheen tärkeäksi. Kampanjassa mukana olleet julkkikset ottivat tatuoinnin viikkoa ennen tapahtumaa ja kertoivat siitä omissa some-kanavissaan. Kaikki julkkikset lähtivät mukaan ilman korvausta.”

Miten tempaukseen reagoitiin?

”Osasimme odottaa, että tempaus herättää keskustelua. Suurin osa palautteesta on ollut positiivista, mutta jotkut pahoittivat tästä mielensä. Osalla oli tatuoinneista negatiivisia mielikuvia ja osa oli huolissaan tatuointien turvallisuudesta. Osa negatiivisen palautteen antajista ihmetteli, miksi Veripalvelu haluaa tahallaan aiheuttaa neljän kuukauden karenssin luovuttajille. Tempauksella haluttiin ilahduttaa henkilöitä, jotka ovat jo tempauksen aikaan verenluovuttajia. Heistä tuli nyt meidän verenluovutuksen näkyviä puolestapuhujia. Veren riittävyyteen tempauksella ei ole kuitenkaan merkitystä, sillä 118 000 eri henkilöä luovuttaa verta vuosittain.”

Miten tapahtuma sujui?

”Ensimmäiset jonottajat olivat paikalla jo aamukuudelta, kun ovet aukesivat kello 9.00. Tatuointi tehtiin 20 ensimmäiselle ja lisäksi arvoimme muutaman tatuointiajan. Tapahtuma keräsi muutamia satoja kävijöitä. Saimme myös hienosti medianäkyvyyttä.”

Artikkeli on julkaista Markkinointi & Mainonnassa (3/2019).