Sanoste Oy:n markkinapaikka on verkostomaisesti toimiva. Paikan kautta välitetään itsenäisesti toimivien palveluntuottajien palveluja. Sähköisen markkinapaikan osana on verkkokauppa, jonka kautta digitaalisia palveluita voi vertailla ja ostaa.

Markkinapaikka toimii Sanoste Oy:n verkkosivuilla osoitteessa store.sanoste.fi. Palvelu välitetään kuvapuheluna ikääntyneelle ihmiselle.

Kuvapuhelun vastaanottamiseen vaaditaan tablettitietokone. Tätä ei koeta ongelmalliseksi, sillä Sanosten toimitusjohtaja Marianne Dannbom arvioi useiden ikääntyneiden käyttävän digitaalisia palveluita aktiivisesti. Myös DNA:n toteuttama tutkimus kertoo ikääntyneiden digitaalisen asioimisen olevan yleistymässä.

"Nämä palvelut eivät ole videoita vaan reaaliaikaisia kuvapuheluita. Palvelun tuottaja ja ikääntynyt näkevät toisensa koko ajan. Ikääntynyt näkee vain palveluntuottajan, mutta palveluntuottaja tarjoaa palvelua samanaikaisesti useammalle ikääntyneelle", Dannbom sanoo.

Omaiset tärkeässä roolissa

Dannbomin mukaan merkittävänä kasvun mahdollistajana markkinalle toimii kotihoito. Sen kautta ikääntyneet voivat saada käyttöönsä palvelujen vastaanottamiseen liittyvän mobiililaitteen ja tarvittaessa neuvoja sen käyttämisessä. Myös omaiset ovat markkinan kasvun kannalta tärkeässä roolissa.

"Ikääntyneillä ihmisillä on omaisia, jotka haluavat ostaa vanhemmilleen tai isovanhemmilleen sellaisia palveluja, jotka mahdollistavat vanhuksille itsensä näköisen ikääntymisen. Jos isoäiti on esimerkiksi aina pitänyt laulamisesta, mutta ei korkean ikänsä vuoksi enää pysty käymään laulutunneilla kotinsa ulkopuolella, omaiset ostavat palvelua kotiin etä- ja digipalveluna", Dannbom kertoo.

Tällä hetkellä Sanosten markkinapaikan kautta välitetään loppukäyttäjille noin kolmisenkymmentä erilaista palvelua. Tällä hetkellä tarjottavia palveluja ovat muun muassa laulutunnit ja erilaiset fysioterapian palvelut. Yksi palveluntuottaja voi tarjota useita erilaisia palveluja. Esimerkiksi fysioterapiafirma Fysios tuottaa tällä hetkellä useampia erilaisia palveluja.

"Eivät kaikki ikääntyneet pidä laulamisesta tai tuolitanssista. Ajatus on, että ikääntyneet asiakkaat voisivat valita sellaisia palveluja, jotka kohottavat heidän omaa hyvinvointiaan", Dannbom korostaa.

Sanoste lanseerasi markkinapaikan viime vuoden lopulla. Liikevaihto tilikauden lopulla oli tästä johtuen vain muutama tuhat euroa. Tämän vuoden liikevaihtotavoite on noin 100 000 euroa. Tarkoituksena on kasvaa sekä kotimarkkinalla että ulkomailla.

"Olemme budjetoineet tulevaisuuteen merkittävää kasvua sekä kotimaanmarkkinoille että vientiin. Ikääntyminenhän on kansainvälinen haaste", sanoo Dannbom.