Verkkokauppa

Aleksi Ylä-Anttila 15.2. 13:20 päivitetty 18.2. 14:09

Ikea kaavailee uudenlaista verkkokaupan alustaa – "Valtavasti mahdollisuuksia"

Talouselämä

Inter IKEA Groupin toimitusjohtaja Torbjörn Lööf vertaa Ikean tulevia suunnitelmia saksalaiseen verkkokauppa Zalandoon.

Ikea kartoittaa mahdollisuuksia uudenlaisen verkkokaupan alustan lanseeraamiseen. Uuteen kauppapaikkaan tulisi myytäväksi Ikean omien huonekalutuotteiden ohella myös kilpailijoiden tuotteita, kertoo Financial Times.

Inter IKEA Groupin toimitusjohtaja Torbjörn Lööf kertoo FT:lle, että huonekalukaupan jättiläinen on viimeistelemässä ensimmäistä testiään, joka koskee myyntiä kolmansien osapuolten verkkosivustoilla, kuten kiinalaisen Alibaban tai Amazonin alustalla.

Lööfin mukaan tarkoituksena on lisäksi luoda kokonaan uudenlainen ratkaisu, joka sijoittuu yhtiön oman verkkokaupan sekä Amazonin kaltaisten verkkokauppojen välimaastoon. Hän vertaa ajatusmallia Zalandoon, josta on tullut Euroopan suurin muodin verkkokauppa, jonka kautta lukuisat vaatevalmistajat myyvät omia tuotteitaan.

”Mitä mahdollisuuksia on olemassa suurten, hallitsevien ja maailmanlaajuisten alustojen sekä yritysten verkkosivujen välillä? Minun mielestäni mahdollisuuksia on valtavasti, kuten Zalando, joka on eräänlainen muodin ja vaatteiden foorumi. Mielestäni tämä on hyvin mielenkiintoinen alue tutkittavaksi”, Lööf kertoo FT:lle.

Lööf tarkentaa, että Ikea ei ole toistaiseksi käynyt konkreettisia keskusteluja yhdenkään kilpailijansa kanssa, mutta yritys haluaa ehdottomasti olla mukana koko toimialan kattavien myyntialustojen luomisessa ja kehittämisessä.

”Uskon, että näemme seuraavien viiden, kymmenen vuoden aikana ilmiön, jota kutsumme alustakehitykseksi”, toteaa Lööf viitaten Zalandon kaltaisten toimintamallien yleistymiseen myös huonekalualalla.

Ikea käy parhaillaan läpi merkittävää strategiamuutosta. FT uutisoi aiemmin helmikuun alussa, kuinka yhtiö aikoo ottaa Sveitsissä käyttöön kokeilun, jossa se tarjoaa leasing-mahdollisuutta huonekaluille.

Kokeilu on osa Ikean yritystä uudistaa bisnesmalliaan, jossa asiakas hakee litteäksi pakatun tuotteen yleensä kaupungin laitamilla sijaitsevasta varastosta, minkä jälkeen asiakas kokoaa huonekalun itse.

Ikea on jo panostanut enemmän kotiinkuljetuksiin ja verkkokauppaansa. Huonekalujätti on myös avannut pienempiä kauppoja kaupunkien keskustoihin sekä pop-up-kauppoja, jotka on tarkoitettu vain tietyille huoneille, esimerkiksi keittiöille tai makuuhuoneille.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö