Huonekalut pitää edelleen koota itse, mutta Ikea alkaa toimittaa ruoka-annoksia kotiovelle. Ruotsalaisyritys testaa uutta palvelua Pariisissa, kertovat espanjalainen El Confidential -julkaisu ja amerikkalainen Fast Company -lehti.

Ruoka-annosten verkkokaupasta odotetaan 141 miljardin dollarin bisnestä vuoteen 2023 mennessä. USA:n markkinoilla kilpailu käy jo kuumana, kun Grubhub in, Doordash in ja Uber Eats in kaltaiset toimijat kilpailevat vallasta kasvavalla markkinalla. Talouselämä uutisoi viime viikolla, että suomalainen Wolt kolminkertaisti liikevaihtonsa 30 miljoonaan euroon ja keräsi tuoreimmalla kierroksella 110 miljoonan rahoituspotin.

Fast Companyn mukaan Ikea testaa ruokatoimituksia Pariisissa. Valikoimiin kuuluvat ”ruotsalaiset ruoat”, kuten salaatit ja lohiruoat, mutta muuten yksityiskohdat ovat epämääräisiä. Se tiedetään, että pääkallonpaikkana toimii Ikean kaksikerroksinen myymälä Pariisin keskustassa. Jos kokeilu on menestys, se saattaa laajentua tulevaisuudessa Espanjaan ja muille eurooppalaisille markkinoille, kertoo El Confidential.

Amerikkalaislehden mukaan kuumin kysymys on vielä avoinna: toimittaako Ikea kotiin myös lihapulla-annoksia?

Ikea tunnetaan kaikkialla maailmassa kehäteiden varsilla olevista jättimyymälöistään. Ruoka-annosten toimittaminen on luontevaa jatkoa ruotsalaisyrityksen uudelle strategialle, jonka mukaan se aikoo avata pieniä liikkeitä suurkaupunkien keskustoihin. Pariisin lisäksi Ikealla on ”pikkumyymälä” muun muassa Manhattanilla.

Viime vuoden marraskuussa suurinta osaa Ikean myymälöistä hallinnoiva Ingka Group ilmoitti noin 7 500 työntekijää koskevista irtisanomisista. Samassa yhteydessä Ingka Group tiedotti, että pienempiä myymälöitä tullaan lähivuosien aikana rakentamaan ympäri maailmaa yhteensä 30 kappaletta.