Ruotsalainen huonekaluketju Ikea aikoo sijoittaa ainakin viisikymmentä "Hej Homes" -nimistä kauppaa isojen kaupunkien kauppakeskuksien sisälle.

Popup-kauppojen konsepti on sama kuin kaupunkien ulkopuolella sijaitsevien hallimaisten kauppojen, eli niissä on itse kaupan lisäksi kahvio ja lasten leikkialue.

"Ikean tavoitteena on esitellä brändi kuluttajille. Ensimmäinen popup tulee olemaan Hyderabadissa, jossa avataan myös ensimmäinen normaalikokoinen liike", kertoo Ikean Intian markkinointijohtaja Ulf SmedbergHindu Business Line -lehdelle.

Kyseessä on yrityksen verkkosivujen mukaan uusi konsepti, jota on tähän mennessä kokeiltu vasta Etelä-Koreassa.

Ikea on jo useimman vuoden suunnitellut tuloa Intian markkinoille ja yritys on jo aloittanut ensimmäisen kauppapaikkansa rakentamisen. Liike avataan ensi vuoden kesäkuussa.

Ruotsalaisyhtiö on kertonut sijoittavansa ainakin 1,5 miljardia euroa laajentumiseen Intiaan.

Popup-kauppojen taustalla saattaa olla brändinäkyvyyden lisäksi yrityksen vaikeudet löytää sopivia tiloja myymälöilleen. Ikea tarvitsee kauppakeskuksilleen noin 5-10 hehtaarin kokoisia maa-alueita, joiden tulee olla lähellä isoja kulkuväyliä.

Intiassa on huonot kulkuyhteydet eikä julkisilla kulkuneuvoilla pääsee kaupunkien ulkopuolelle vaivatta.

Ikea kertoi vuonna 2009 suunnitelmistaan avata myymälöitään Intiassa, mutta se sai vasta kaupanalan lakimuutoksen jälkeen vuonna 2013 luvan ryhtyä toimiin.

Ikea on kuitenkin ollut Intiassa jo melkein kolmekymmentä vuotta, sillä se on ostanut raaka-aineita ja tuotteita maasta.

Toinen ruotsalaisketju, vaatekauppa H&M on laajentunut voimakkaasti tänä vuonna Intiassa.

Lähde: Kauppalehti