Finlayson in elokuun alussa aloittama keskustelu eettisyydestä Ikea n kanssa sai tänään jatkoa, kun kangasalalainen Tam-Silk Oy vetosi Kangasalan Sanomien etusivulla tekstiilijättejä siirtämään tuotantonsa Suomeen.

”En näe, että tässä on voittajaa tai häviäjää, vaan kaikki voittavat, kun asiat nostetaan esiin. Silloin pitää olla huolissaan, jos keskustelua ei synny”, Ikea Suomen viestintäjohtaja Kirsi Gotthardt sanoo M&M:lle.

”Tämä oli meille hieno mahdollisuus päästä kertomaan vastuullisuusasioistamme. Ylipäänsä olen sitä mieltä, että Suomessa vähän arastellaan keskustelua, joten se oli tärkeintä tässä, että nostetaan isoja ja tärkeitä asioita keskusteluun.”

Ikea vastasi saman päivän aikana Finlaysonin mainokseen. Tosin etukäteen varoitettuna, sillä Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila kertoi MTV:lle, että Ikealle oli näytetty mainos ennen sen julkaisua.

”Nopea reagointi on tänä päivänä tärkeää, sidosryhmät odottavat sitä. Tällaisessa yrityksessä, jossa ollaan asiakasrajapinnassa monissa kanavissa, meillä täytyy olla valmius siihen.”

Yhteistyötä vastuullisuuden saralla?

Ikea peräänkuulutti yhteistyötä vastineessaan, jonka se julkaisi somessa.

”Kaikista tärkein asiahan tässä on yhdessä tekeminen, myöskin kilpailijoiden kanssa. Sparraamme esimerkiksi Kaupan liiton ja Sitran foorumeilla muiden yritysten kanssa vastuullisuusasioita hyvin paljon. Esimerkiksi Lidl in kanssa olimme SuomiAreenassa viime kesänä puhumassa kaupan tulevaisuudesta ja teemme heidän kanssaan muutenkin paljon yhteistyötä”, Gotthardt tähdentää.

”Meillä on hyvä keskusteluyhteys, molemmat olemme esimerkiksi suuria nuorten työllistäjiä ja koemme isoa vastuuta siitä”, hän avaa keskusteluja Lidlin kanssa.

Gotthardt sanoo, että Ikean periaate vastuullisuusviestinnässä on kertoa, kun jotain konkreettista on tehty, ei ennen.

”Olemme esimerkiksi sanoneet, että 100 prosenttia tuotteistamme on kierrätettäviä vuoteen 2030 mennessä samoin kaikki käyttämämme materiaali. Kun nämä kerrotaan julkisesti, tarkoittaa sitä, että askeleita siihen suuntaan on otettava kokoa ajan sekä meidän mutta myös kumppaneidemme, yksin emme tavoitteisiin pääse.”

Esimerkiksi päästöttömät kotiinkuljetukset ovat Ikean tavoite jo vuonna 2025. "Sitä pilotoidaan tällä hetkellä sähkörekoilla muutamissa maissa.”

Entä voisivatko Finlayson ja Ikea yhdistää voimansa?

”Varmasti voisi olla mahdollista tehdä yhteistyötä vastuullisuuden saralla. Se millaista se olisi, sitä on vaikea lähteä arvailemaan.”

”Aihe on selvästi tärkeä ja herättää keskustelua. On erittäin hyvä asia, että vastuullisuus koetaan tärkeäksi. Keskustelua voitaisiin jatkaa vuorovaikutuksellisemmilla foorumeilla, jotta mahdollisimman moni voi osallistua siihen”, Gotthardt puolestaan viittaa Tam-Silkin tämän päivän mainokseen Kangasalan Sanomissa.