Kampanjat

M&M 3.1. 13:33

IL: Laura Huhtasaaren kampanjailme on kopioitu Suomi 100 -hankkeelta: "Ideavarkaus"

Laura Huhtasaari on perussuomalaisten presidenttiehdokas. Hänen kampanjansa tunnuslauseeksi on valittu "Suomi Takaisin 2018".

Perussuomalaisten presidenttiehdokkaan Laura Huhtasaaren kampanjailme muistuttaa graafisesti hyvin paljon Suomi 100 -hankkeen tunnusta. Asiasta kertoo Iltalehti.

Graafisen suunnittelun emeritusprofessori Tapio Vapaasalo vertaili Iltalehden pyynnöstä Suomi 100 -hankkeen sekä Laura Huhtasaaren kampanjan logoja.

Suomi 100 -hankkeen tunnus ja perussuomalaisten presidenttiehdokkaan Laura Huhtasaaren kampanjalogo muistuttavat toisiaan.

 

Kummassakin logossa on käytetty tyyliteltyä kaunokirjoitusta. Lisäksi logogen numeroissa käytettävät kirjasinmallir ovat lähes samanlaiset. Myös värimaailma ja yleisilme muistuttavat suuresti toisiaan.

Molemmissa logoissa käytetään sinistä taustaväriä ja kirjaimet ovat valkoisia.

Vapaasalo arvioi, että kyseessä on tietoinen kopio eli "ideavarkaus".

"Näin suoraa kopiointia kuin Huhtasaaren kampanjailmeestä löytyy, voi hyvällä syyllä tuomita epäeettisenä. Lähinnä se heijastaa oma-aloitteisuuden puutetta ja laiskuutta", Vapaasalo kertoo Iltalehdelle.

Suomi 100 -hankkeen logo on virallisesti rekisteröity tuotemerkki, jonka oikeudet omistaa valtioneuvoston kanslia.

Perussuomalaisten työmies Matti Putkonen kiistää plagioinnin. Putkonen arvioi Iltalehden mukaan, että kyseessä on yritys mustamaalata Huhtasaarta poliittisesti.

Brändit

23.02.2018 13:39

Nokia nousee tuhkasta: Brändiarvo kasvoi 71 prosenttia

Tuore raportti julistaa Nokian maailman nopeiten kasvavaksi brändiksi teleliikenteen infrastruktuuriin erikoistuneissa yrityksissä. Elisa ja DNA ylsivät 300 arvokkaimman teleoperaattoribrändin joukkoon.

Kommentti

23.02.2018 09:52

Toimisto, mitä oikein teet?

Jos potentiaaliset asiakkaat eivät tiedä, mitä ne markkinointi-, viestintä-, media- tai digitoimistolta voivat ostaa, heistä ei koskaan tule asiakkaita.