Cannes

Aleksi Ylä-Anttila 18.6. 11:41

Iloisia uutisia Cannesista! Land of Free Press kahmi komean määrän shortlistauksia

Helsingin Sanomat
Helsingin Sanomien kampanja näkyi myös Musiikkitalon mainosnäytöllä. Kampanja kesti huippukokouksen ajan.

Myös SEKin Visit Finlandille suunnittelema Rent a Finn -kampanja, HOK-Elannon Korttelitoive sekä TBWA\Helsingin Diakille tekemä Työnimi-kampanja kisaavat leijonapalkinnosta.

TBWA\Helsingin Helsingin Sanomille viime kesänä pikavauhdilla toteutettu Land of Free Press -kampanja on kerännyt yhteensä seitsemän shortlist-paikkaa Cannes Lions -festivaalilla.

Land of Free Press on shortilla PR-sarjassa alakategorioissa Breakthrough on a Budget, Corporate Social Responsibility sekä Media Relations. Direct Lions -sarjassa kampanja on shortilla alakategorioissa Media (Entertainment), Use of Print / Outdoor ja Social Behaviour & Cultural Insight. Sarjan täydentää paikka Media-sarjan kategorian Use of Print / Outdoor shortlistillä.

Helsingin Sanomat ja TBWA\Helsinki valmistelivat kokouspäiväksi pikavauhdilla Land of Free Press -kampanjan, jossa presidenttien kulkureittien varrella sijaitsevat ulkomainospinnat täytettiin HS:n vanhoilla englanniksi ja venäjäksi käännetyillä uutisotsikoilla, joissa kerrotaan, kuinka presidentit ovat suhtautuneet mediaan kotimaassaan.

Kampanjasta kirjoitettiin pikavauhdilla yli 2 500 juttua. Aiheeseen tarttuivat muun muassa uutiskanava CNN sekä New York Postin, The Guardianin ja Die Weltin kaltaiset kansainvälisesti suositut julkaisut.

Kolme shortlist-kiinnitystä kahmi puolestaan Visit Finlandin Rent a Finn -kampanja, jossa kahdeksan tavallista suomalaista toimii matkailijoiden onnellisuusoppaina kesäisessä Suomessa. Kampanja kisaa voitosta PR-sarjassa Social Behaviour and Cultural Insight -kategoriassa sekä saman sarjan Use of Celebrity, Influencers & Key Opinion Leaders -kategoriassa ja tämän lisäksi Direct Lions -sarjan Travel-kategoriassa.

Rent a Finn -kampanjassa kahdeksan tavallista suomalaista toimii Suomeen saapuvien matkailijoiden onnellisuusoppaina. | Kuva: Visit Finland

 

Satojen hakijoiden joukosta valitut oppaat avaavat kesällä 2019 kotinsa tai kesäpaikkansa vierailleen muutamien päivien ajaksi ja esittelevät oman tapansa lievittää stressiä ja rentoutua luonnossa. Valitut onnellisuusoppaat edustavat monipuolisesti Suomea aina Utöstä Sodankylään.

Kampanjassa Visti Finlandin kumppanina toimii markkinointiviestintätoimisto SEK, joka on vastannut kampanjan ideoinnista ja luovasta toteutuksesta.

Land of Free Pressin tapaan TBWA:n käsialaa oleva kampanja, Diakille toteutettu Työnimi, kisaa useammasta kuin yhdestä leijonasta. Kampanja ylsi shortille Media-sarjan Breakthrough on a Budget -kategoriassa sekä Direct Lions -sarjan Social Behaviour and Cultural Insight-kategoriassa.

Kampanjassa julkisuuden henkilöt Tuomas Enbusken, Meri-Tuuli Väntsin ja Jari Sarasvuon johdolla puolestaan hakivat töitä omalla CV:llään mutta käyttäen tyypillisiä romaninimiä. Kampanja osoitti oivaltavalla tavalla, kuinka etniset ryhmät kohtaavat syrjintää työelämässä.

Meeri Koutaniemi kuvasi Tuomas Enbusken, Anne Kukkohovin, Jari Sarasvuon ja Meri-Tuuli Väntsin romaniasuissa. | Kuva: Meeri Koutaniemi

 

Kampanjakokonaisuuteen kuului työnimi.fi-verkkosivu, mainosvideo ja some-pöhinää. Lisäksi kampanjalle haettiin lisävauhtia valokuvaaja Meeri Koutaniemen ottamien mainoskuvien avulla. Koutaniemi kuvasi kampanjakasvot perinteisissä romanivaatteissa.

Lisäksi HOK-Elannon Alepa-myymäläketjun Korttelitoive on yltänyt shortille Social & Influencer -sarjan Retail-kategoriassa. Aiemmin Korttelitoive nappasi paikan shortilla Digital Craft -sarjan alakategoriassa IA Application.

Jo muutama vuosi sitten lanseeratun Korttelitoive-kampanjan keskiössä on asiakkaiden mahdollisuus jättää palautetta ja toiveita myymälöissä. Kampanja sai viime vuonna lisämausteen SOK Median kehittämän chatbot-palvelun kautta.

Chatbotin avulla asiakkaiden on ollut mahdollista välittää toiveita lähimyymäläänsä. Kampanjaa ovat olleet tekemässä Carat ja Wörks sekä TBWA\Helsinki.

Kampanja on kerännyt sekä Suomessa että maailmalla kiitosta kivijalkakokemuksen ja digikokemuksen yhdistämisestä oivaltavalla tavalla.

Voittajat selviävät myöhemmin festivaaliviikon aikana.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö