Mainonnan määrä laski Kantar TNS:n kuukausiraportin mukaan heinäkuussa 20,1 prosenttia vuoden 2019 heinäkuuhun verrattuna.

Laskua oli kaikissa mediaryhmissä. Vähiten heinäkuussa laskivat verkkomedian panostukset, 5,9 prosentilla. Eniten laskua oli elokuva- ja ulkomainonnassa.

Heinäkuussa öljy- ja energiayhtiöiden mainonta kasvoi hieman. Eniten laski telepalveluiden, matkailun ja liikenteen, moottoriajoneuvojen sekä elintarvikkeiden mainonta.

Avoimien työpaikkojen ilmoittelu väheni heinäkuussa 37,6 prosenttia verrattuna vuoden takaiseen. Merkkimainonta puolestaan laski 22,1 prosenttia, vähittäiskaupan mainonta 10,4 prosenttia ja luokiteltu ilmoittelu 25,7 prosenttia vuoden 2019 heinäkuuhun verrattuna.

Mainonnan määrän väheneminen on ollut ennakoitavissa maaliskuusta alkaneen koronapandemian aikana.

Toistaiseksi pohjakosketus nähtiin huhtikuussa, jolloin mainonnan määrä laski peräti 42,8 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Elokuun tiedot raportoidaan viikolla 39.