Kuvienjakopalvelu Instagram näyttää olevan oikea kultakaivos omistajalleen Facebookille. Hankintahinta vuonna 2012 oli 715 miljoonaa dollaria, jota voi pitää varsin maltillisena vastikään vuodettujen lukujen valossa.

Talousmediayhtiö Bloomberg uutisoi tiistaina, että Instagramin mainosliikevaihto oli viime vuonna noin 20 miljardia dollaria, mikä on yli neljänneksen koko Facebookin liikevaihdosta. Facebook ei ole eritellyt Instagramin lukuja julkisuuteen eikä kommentoi väitettä Bloombergille.

Instagramilla ei vuonna 2012 ollut Bloombergin mukaan minkäänlaista tulojengenerointimallia. Nykyisin se on samankaltainen kuin Facebookilla eli syötteen joukossa on maksettuja mainoksia, jotka näyttävät tavallisilta somejaoilta.

Vertailun vuoksi Googlen emoyhtiö Alphabet paljasti ensi kertaa tällä viikolla YouTuben luvut. Videopalvelun mainoksista syntyvä liikevaihto oli viime vuonna 15,1 miljardia dollaria, noin 10 prosenttia emoyhtiön liikevaihdosta. YouTuben kuluista Google ei kertonut mitään.

Oletettavasti liikevaihdon ohella myös Instagramin tuottama voitto on selvästi korkeampi kuin YouTubella, sillä jälkimmäinen antaa osan mainostuotoista palveluun videoita tuottaville tahoille ja joutuu upottamaan huomattavasti rahaa striimauspalvelimiin. Instagram on kertonut tukevansa eri tavoin, kuten rahallisesti ja kalustolla IGTV-sisällöntuottajia, mutta luvut kasvavat tekijää kohden harvoin edes viisinumeroisiksi.