Kampanjat

Aleksi Ylä-Anttila 27.6.2018 12:35

Instrumentariumin kesäkampanja nostaa ikäihmiset esille yllättävällä tavalla: "Haluamme muuttaa mainonnan linjaa"

Kuvakaappaus YouTubesta
Instrumentariumin mainosfilmissä kuvataan eläkeläisiä rennoissa ja iloisissa tunnelmissa.

Koko kesän käynnissä olevalla kampanjalla pyritään puhuttelemaan yli 55-vuotiaita suomalaisia.

Instrumentarium on käynnistänyt kampanjan, jonka teemana on rakkauden kesä. Tällä kertaa pääpaino ei kuitenkaan ole nuoruuden huumassa, vaan keskiöön on nostettu ikäihmiset.

MainostoimistoWörksin suunnitteleman monikanavaisen kampanjan lippulaivana toimii kampanjafilmi, jonka tuotannosta on vastannut Directors Guild ja ohjauksesta Anssi Määttä. Mediatoimistona toimii Dagmar.

Instrumentariumin markkinointipäällikkö Eveliina Rantahalvarin mukaan kampanjaan kuuluu lisäksi perinteistä mediamainontaa muun muassa iltapäivälehtien digialustoilla. Myös sosiaalisen median kanavissa kampanja on vahvasti esillä koko kesän ajan.

Kampanjafilmissä kuvataan iäkkäämpiä ihmisiä kesäisellä rannalla nauttimassa kesäpäivästä toistensa seurassa. Taustalla soi Kai Hyttisen tulkitsema "Muistan kesän" -kappale vuodelta 1968.

Rantahalvarin mukaan kampanjassa halutaan osoittaa ja muistuttaa, että myös vanhemmat ihmiset ovat täysillä elämässä kiinni nauttien samankaltaisista asioista kuin nuorempi väestö.

"Koen, että vanhempien ihmisten rooli on aika rajattu mainonnassa. Joko heitä ei kuvata lainkaan, tai sitten heidät näytetään mummoina ja pappoina. Myös iäkkäämpi ihminen voi olla seksuaalisesti aktiivinen, näyttää hyvältä ja elää reippaasti omaa elämäänsä. Lähtökohtamme on ollut, että haluamme muuttaa mainonnan linjaa tuomalla esille oikean elämän tilanteita pysymättä missään kaavoissa", Rantahalvari kertoo M&M:lle.

Nuorekkaan kampanjafilmin lisäksi Instrumentarium on päivittänyt uudenlaiset versiot perinteisistä ikäihmisiä kuvaavista emojeista eli hymiö- ja kuvasymboleista. Myös tällä brändi haluaa viestiä siitä, että vanhempia ihmisiä ei tarvitse kuvata vain yhdenlaisella tavalla.

Päivitetyt versiot mummo- ja pappaemojeista korostavat nuorekkuutta. | Kuva: Instrumentarium

 

Instrumentarium tavoittelee kampanjalla erityisesti yli 55-vuotiaiden kohderyhmän huomiota. Rantahalvari muistuttaa, että suomalaisista jo 47 prosenttia on yli 55-vuotiaita. Kohderyhmä on siis varsin laaja.

"Vanhemmilla ihmisillä saattaa olla käytössään esimerkiksi eläkkeelle siirtymisen ansiosta runsaasti vapaa-aikaa. Paljon puhutaan siitä, että ikäihmisille pitäisi viestiä enemmän. Tähän olemme nyt halunneet tarttua", Rantahalvari sanoo.

Tarkkaa kampanjabudjettia Rantahalvari ei paljasta. Hänen mukaansa kokonaispanostus on kuitenkin merkittävä osa Instrumentariumin koko vuoden markkinointipanostuksista.

Instrumentarium on Instru Optiikka Oy:n omistama optisen alan erikoisliikeketju. Instru Optiikan liikevaihto tilikaudella 2016 oli 107,5 miljoonaa euroa ja liiketulos 5,6 miljoonaa euroa.

Kommentti

19.03.2019 11:37

Oi vaalihuuma, missä viivyt?

Suomessa vieraileva turisti ei huomaa mistään, että eduskuntavaaleihimme on alle kuukausi aikaa. Milloin vaalimainonta käynnistyy toden teolla?