Tapaus: Compensate-säätiön lanseeraus.

Kuka teki: Säätiön puuhamiehet ja -naiset yhdessä strategisten partneriensa kanssa.

Tavoite: Hiilidioksidin määrän vähentäminen ilmakehästä.

Kevään yksi puhutuimpia lanseerauksia tapahtui 24. päivä huhtikuuta Helsingin yliopiston juhlasalissa, kun Antero Vartia tiimeineen julkisti Compensate-­säätiönsä. Sen jälkeen on alkanut tapahtua rytinällä.

”Tuntuu, että iskimme juuri oikeaan aikaan. Suuri joukko yksityisihmisiä on ilmoittautunut meille vapaaehtoisiksi edistämään työtämme, ja olemme saaneet kymmeniltä yrityksiltä yhteydenottoja. Nyt teemme kaikkemme, jotta mahdollisimman moni niistä implementoisi Compensaten osaksi kuluttajaostopolkua”, säätiön brändistä ja viestinnästä vastaava Minna Kaitala kertoo.

Viime vuoden elokuussa yrittäjä ja silloinen kansanedustaja Vartia kokosi ydinryhmän, joka alkoi työstää ideaa säätiöstä. Säätiö tarjoaisi kuluttajille mahdollisuutta kompensoida kuluttamisensa hiilipäästöjä ostotapahtuman yhteydessä veloitettavalla kompensointimaksulla.

”Anterolla oli vahva visio, jota hän halusi lähteä toteuttamaan. Ensimmäiset puoli vuotta rakensimme konseptia ja kirkastimme ajatteluamme. Kiersimme juttelemassa niin koululaisille, päättäjille, yritysjohtajille kuin startup-yrittäjillekin ja haimme palautetta ajatuksillemme. Haluamme tarjota ihmisille tehokkaimman ja helpoimman keinon kompensoida hiilipäästöjään.”

Kaitala ei halua puhua kampanjasta vaan hankkeesta, jolla on kauaskantoiset tavoitteet.

”Kampanja on yleensä piikki, jolla haetaan huomioarvoa. Meidän syvin tarkoituksemme tässä on rakentaa ennen kaikkea systeemitason muutos ja tukea ajattelutavan muutosta globaalisti.”

Hankkeen budjetti on koostunut Vartian omista rahoista sekä yksityisiltä lahjoittajilta saaduista varoista. Kaitala muistuttaa, että yhteistyökumppaneiden ja asiantuntijoiden pro bono -työ on ollut säätiön syntymiselle kallisarvoista.

”Budjetti on ollut todella rajallinen. Anterohan myi osuutensa Löyly stä, jotta pystyi rahoittamaan alkutaipaleemme. Meillä ei ole ollut markkinointibudjettia, vaan olemme rakentaneet lanseeraussuunnitelmaamme ansaitulle medialle, ja kasvamme vahvasti orgaanisesti. Apunamme brändinrakennuksessa on ollut bränditoimisto Werklig. Lisäksi olemme saaneet arvokasta apua muun muassa Kallan ilta, Tapaukselta, Koski Syväri ltä, Reaktor ilta ja BCG :ltä.”

Säätiön missio on viestiä, että yksilö voi itse siivota hiilidioksipäästöjään helposti ja yksinkertaisella tavalla.

”Ilmastotietoisuus kasvoi hurjasti viime syksynä, kun tuli IPCC-ilmastoraportti. Se rakensi hyvän momentumin hankkeellemme.”

Useiden yritysten kanssa on tehty aiesopimukset jo ennen säätiön lanseerausta. Opiskelijaravintola Unicafe ssa aterioivat voivat jo kompensoida.

Kaitala korostaa, että kaikki kompensaatiomaksut menevät lyhentämättöminä toimiin, joilla poistetaan hiilidioksidia ilmakehästä. Kompensaatiomaksuihin mukaan lähteviltä yrityksiltä on tarkoitus alkaa kerätä lisenssimaksuja, mitä varten säätiön alle perustetaan osakeyhtiö nimeltään Compensate Nonprofit Operations Oy. Kompensäätiö sr. omistaa ­osakeyhtiön sataprosenttisesti. Osakeyhtiön ­yhtiöjärjestykseen on kirjattu, että se ei tavoittele voittoa eikä jaa osinkoa.

Tällä hetkellä säätiössä on palkkalistoilla kuusi työntekijää, mutta se aikoo rekrytoida lisää työvoimaa.

”Lisäkäsiä tarvitaan, koska tavoitteemme on lähteä nopeasti Suomen ulkopuolelle. Vaikka Suomessa onnistuttaisiin, ilmastonmuutosta ei sillä pysäytetä.”

Juttu on julkaistu Markkinointi & Mainonta -lehdessä 10/2019.