Yrityskaupat

Aleksi Ylä-Anttila 2.6.2017 15:22

IPG Mediabrands hankki IUM:n kokonaan itselleen: "Varmaan enemmänkin strateginen ratkaisu"

Tiina Somerpuro
Mika Häyrisestä (keskellä) tuli IPG Mediabrands Finlandin toimitusjohtaja.

IPG Mediabrands Finlandin toimitusjohtaja Mika Häyrinen kertoo, että IPG-toimistoketjun asiakkuudet ovat myös IUM:n hyödynnettävissä.

Maailmanlaajuisesti toimiva toimistoketju IPG Mediabrands on hankkinut IUM-mediatoimiston kokonaan itselleen. Toimiston omitusrakenne muuttuu siis siten, että tähän saakka vähemmistöosakkaana IUM:ssä toimineen Publicis-ryhmittymän osuus on ostettu pois.

"IPG:n strategia on ollut investoida Suomeen. Virta-ryhmän hankinta oli yksi askel siinä. Toinen askel on se, että IPG saa nyt täyden kontrollin IUM-mediatoimistosta. Tähän asti kyseessä on ollut Joint Venture -mallin järjestely yhdessä Publiciksen kanssa", sanoo IPG Mediabrands Finlandin toimitusjohtaja Mika Häyrinen.

IUM säilyy järjestelyn myötä itsenäisenä yksikkönä. IUM:n Universal Media- ja Initiative-ketjujen asiakkuudet jatkuvat Häyrisen mukaan normaalisti. IUM:n asiakkaisiin kuuluvat muun muassa yhdysvaltalainen lääkkeitä ja muita terveydenhoitoalan tuotteita sekä päivittäistavaroita valmistava suuryritys Johnson & Johnson, lelujen vähittäismyyjä TOP-TOY, elintarvikeyritys Semper, Trivago sekä paikallisista yrityksistä Viking Line, Nokian Renkaat ja Eckerö Line.

"Zenith-asiakkuuksia, joka on siis Publicis-ryhmittymän ketju, ei enää jatkossa palvella. Keskitytään omiin asiakkuuksiin. Meillä on Marvelous, Reprise Media, Cadreon ja Kuulas, jotka ovat myös IUM:n asiakkuuksien hyödynnettävissä", selvittää Häyrinen.

Aiemmin keväällä IPG Mediabrands hankki itselleen enemmistön suomalaisesta Virta-ryhmästä, johon kuuluvat mediatoimisto Virta Helsinki, asiakasymmärrystoimisto Kuulas Helsinki ja ohjelmallisen ostamisen digimarkkinointitoimisto R3al Helsinki.

Tuoreen IUM-kaupan taloudellisesta suuruusluokasta Häyrinen ei omien sanojensa osaa eikä myöskään voi sanoa mitään.

"Siihen en oikein voi ottaa kantaa. Kyseessä on varmaan ollut enemmänkin strateginen ratkaisu. Missään muussa maassa ei ole ollut sellaista rakennetta, että Publicis-asiakkuuksia olisi hoidettu IPG Median toimesta. Nyt meillä on samanlainen malli käytössä IUM:ssä kuin muissakin Pohjoismaissa."

Perjantaina julkistettiin myös, että eläinlääkäripalveluja tarjoava Evidensia on valinnut mediatoimistokumppanikseen Virta Helsingin. Häyrinen, joka toimii myös Virta Helsingin toimitusjohtajana on yhteistyöstä mielissään.

"Meille on tullut mielenkiintoisia asiakkuuksia IPG Mediabrands -lanseerauksen jälkeen. Markkinat ovat ottaneet todella positiiviesti vastaan. Evidens on mielenkiintoinen, kasvuhakuinen yhtiö. On hienoa, että olemme päässeet mukaan heidän kanssaan kasvua rakentamaan. Suomessa on hyvät näkymät. Viime vuosi oli meillä hyvää kasvuvuosi, jos katsotaan Virta-ryhmää. Samoin IUM:llä. Hyvältä näyttää", Häyrinen analysoi.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö