Media

Ville Perttula 13.6. 15:56

Iso osa Leijonien peleistä siirtyy Discoverylle – "Oikeudet ovat kruununjalokivemme"

Ossi Ahola

Televisio-oikeudet eivät koske miesten jääkiekon MM-kisoja. Sopimus tulee voimaan ensi vuonna.

Suomen Jääkiekkoliitto on solminut kuuden vuoden mittaisen sopimuksen Discovery Networks Finlandin kanssa.

Vuosia 2020–2026 koskeva sopimus sisältää naisten ja nuorten MM-kisat, maajoukkueottelut ja turnaukset. Pakettiin kuuluvat myös miesten EHT-turnaukset kuten Karjala-turnaus ja Nordic Cup. Miesten jääkiekon MM-kisojen oikeudet ovat tällä hetkellä MTV:llä. Sopimus on voimassa vuoteen 2023 asti.

Discovery Networks Finlandin toimitusjohtaja Leah Hooper kertoo M&M:lle, että hän pitää oikeuksia erittäin merkittävinä. Hooper ei kommentoi, onko Discovery kiinnostunut myös miesten jääkiekon MM-kisojen oikeuksista.

"Kyse on meidän isoimmasta urheiluoikeuksiin liittyvästä investoinnista Suomessa."

"Nämä oikeudet ovat kruununjalokivemme olympialaisten televisio-oikeuksien rinnalla."

Discovery osti olympialaisten televisio-oikeudet vuosiksi 2018–2024. Ylen mukaan kyse on 1,3 miljardin euron arvoisesta sopimuksesta.

"Discoveryn tarjoama paketti on kokonaisuutena erittäin kattava. Kaikki nykyään vapailta kanavilta nähtävät ottelut ovat jatkossakin vapaasti katsottavissa", Jääkiekkoliiton toimitusjohtaja Matti Nurminen kertoo tiedotteessa.

Isot urheilutapahtumat voivat nostaa televisiokanavien mainosmyyntiä, sillä kisamenestys vetää katsojat ruudun ääreen.

MTV:n mukaan miesten MM-jääkiekon finaaliottelua katsoi keskimäärin MTV3- ja C More Sport 1 -kanavilla sekä C Moren suoratoistopalvelussa 2,54 miljoonaa ihmistä. Jokainen ottelu keräsi keskimäärin yli miljoona katsojaa.

Discovery Networks Finlandin urheilusta vastaava Antti Haajanen uskoo, että nyt saadut oikeudet vaikuttavat myönteisesti mainosmyyntiin.

"Oikeudet tuovat varmaa katselua ja sitä kautta myytävää. Jääkiekko ja Leijonat ovat tietenkin myös ohjelmasponsoroinnin kannalta mielenkiintoinen kohde. Tässä on pitkin kautta paljon isoja otteluita."

"Isoja urheilutapahtumia hankitaan myös siksi, että saadaan luotua haloefektiä eli kanava tulee tunnetuksi ja katsojat löytävät muunkin ohjelmiston."

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö