Yhdistymiset

Mikko Metsämäki 17.11.2009 13:22 päivitetty 4.2.2016 09:49

Iso Skandaali syntyy, Publicis katoaa

Skandaalin ja Publicis Helsingin yhdistyminen synnyttää ison, luovan Skandaalin ja pienen, kustannustehokkaan X2M:n.

Kansainväliseen markkinointiviestintäkonserniin Publicikseen kuuluvat mainostoimistot Skandaali ja Publicis Helsinki yhdistyvät.

Uusi yhtiö käyttää nimeä Skandaali. Yhtiön toimitusjohtajana aloittaa Publicis Helsinkiä johtanut Kenneth Lindfors. Skandaalin toimitusjohtajana alkuvuodesta aloittanut Anu Herranen jättää yhtiön.

Starat päättivät jatkaa

Skandaalin osakkaat Matti Oksanen, Sari Mikkonen-Mannila, Erkki Mikola ja Vesa Siirilä myivät osuutensa toimistosta Publiciksen Leo Burnett -ketjulle vuonna 2007.

Skandaalin ex-toimitusjohtaja Oksanen jatkaa nyt Publicis Groupen leivissä tittelillä johtaja. Sari Mikkonen-Mannila ja muut suunnittelijaosakkaat puolestaan pohtivat kesällä tosissaan, jatkaako ketjutoimiston palkollisina vai lähteäkö omille teilleen.

– Päätimme jatkaa ja tämä kuvio vaikuttaa nyt todella innostavalta, Mikkonen-Mannila sanoo.

Mikkonen-Mannilan mukaan Skandaali hakee nyt uutta luovuutta myös uusilla tekemisen tavoilla.

– Tuomme tavallaan pienen toimiston mallia suureen toimistoon. Kaikkea osaamista ei tarvitse olla itsellä, vaan käytämme joustavasti alihankkijoita.

Publicis Groupe omistaa uuden Skandaalin sataprosenttisesti.

Publicis-ryhmän Suomen konsepti muuttuu fuusion myötä niin, että ryhmä tarjoaa toisaalta luovan kotimarkkinatoimiston, toisaalta kustannustehokkaan soveltajan palveluita.

Luovuutta edustaa Skandaali, joka vanhoihin tiloihin Mikonkadulle muuttaa myös valtaosa vanhoista publicislaisista. Toimistossa työskentelee jatkossa noin 50 henkeä.

Kustannustehokkuutta puolestaan edustaa Publiciksen vanhoihin tiloihin Tammasaarenkadulle jäävä, parikymmentä henkeä työllistävä X2M-yksikkö. X2M keskittyy esimerkiksi kansainvälisten kampanjoiden adaptaatioon.

– Publicis Helsingin ongelma oli se, että se oli jotain näiden välillä, Lindfors sanoo.

Lindforsin mukaan aloite fuusioon tuli Suomen päästä, eikä emoyhtiössä pantu pahakseen, että Publiciksen toimistobrändi katoaa Suomesta.

– Norjassahan Publicis toimii Kitchen-brändillä ja Tanskassa Reputation-brändillä. Tämä osoittaa uutta ajattelua myös ketjun suunnalta.

Fuusiota edeltäneissä yt-neuvotteluissa Publicis Helsinki irtisanoi yhdeksän henkeä tuotannollisista ja taloudellisista syistä.