Kansainväliseen markkinointiviestintäkonserniin Publicikseen kuuluvat mainostoimistot Skandaali ja Publicis Helsinki yhdistyvät.

Uusi yhtiö käyttää nimeä Skandaali. Yhtiön toimitusjohtajana aloittaa Publicis Helsinkiä johtanut Kenneth Lindfors. Skandaalin toimitusjohtajana alkuvuodesta aloittanut Anu Herranen jättää yhtiön.

Legacy marker

Publicis-ryhmän Suomen konsepti muuttuu fuusion myötä niin, että ryhmä tarjoaa toisaalta luovan kotimarkkinatoimiston, toisaalta kustannustehokkaan soveltajan palveluita.

Luovuutta edustaa Skandaali, joka vanhoihin tiloihin Mikonkadulle muuttaa myös valtaosa vanhoista publicislaisista. Toimistossa työskentelee jatkossa noin 50 henkeä.

Kustannustehokkuutta puolestaan edustaa Publiciksen vanhoihin tiloihin Tammasaarenkadulle jäävä, parikymmentä henkeä työllistävä X2M-yksikkö. X2M keskittyy esimerkiksi kansainvälisten kampanjoiden adaptaatioon.

– Publicis Helsingin ongelma oli se, että se oli jotain näiden välillä, Lindfors sanoo.

Lindforsin mukaan aloite fuusioon tuli Suomen päästä, eikä emoyhtiössä pantu pahakseen, että Publiciksen toimistobrändi katoaa Suomesta.

– Norjassahan Publicis toimii Kitchen-brändillä ja Tanskassa Reputation-brändillä. Tämä osoittaa uutta ajattelua myös ketjun suunnalta.

Fuusiota edeltäneissä yt-neuvotteluissa Publicis Helsinki irtisanoi yhdeksän henkeä tuotannollisista ja taloudellisista syistä.