Sosiaalinen media

Mari Kaislaniemi 12.12.2013 13:09 päivitetty 4.2.2016 10:37

Isokangas, Vassinen, Lillberg ja 21 muuta: Nämä ovat sosiaalisen median trendit 2014

Ensi vuonna tärkeää on, miten sosiaalisen median eri palvelut "pelaavat yhteen ja minkälainen kokonaisuus niistä syntyy", sanoo Ali Consultingin Antti Isokangas Kurion tuoreessa raportissa.

Digitaalisen markkinoinnin ajatushautomo Kurio kysyi 24 alan asiantuntijalta miltä markkinoijan näkökulmasta sosiaalinen media näyttää vuonna 2014.

Somemarkkinoinnin trendit 2014 -raporttiin on koottu 13 keskeistä kehityssuuntaa ensi vuodelle. Raportissa selviää muun muassa mitä haasteita somemarkkinoinnilla on ja mitä palveluita markkinoijan kannattaa pitää silmällä vuonna 2014.

Ali Consultingin toimitusjohtaja Antti Isokangas uskoo, että ensi vuonna yhä harvempi ajattelee sosiaalista mediaa erillisenä markkinointikanavana.

"Ei laadita enää sosiaalisen median markkinointistrategioita, vaan sosiaalisuus nähdään olennaisena osana koko markkinoinnin strategiaa. Erilaisilla sosiaalisen median palveluilla on omat tehtävänsä markkinointiviestinnän kokonaisuudessa, mutta tärkeintä ei ole se, mitä ne tekevät yksin, vaan se, miten ne pelaavat yhteen ja minkälainen kokonaisuus niistä syntyy", sanoo Isokangas.

R/GA Singaporen suunnittelujohtaja Riku Vassinen on samaa mieltä, että "yksittäisten palasten räplääminen ei ratkaise koko digitaalisen markkinoinnin palapeliä".

"Eri ruutujen ja palveluiden yhä villimpi sekakäyttö asettaa yhä enemmän vaatimuksia asiakkaiden liikkeiden ja aivoitusten ymmärtämiselle. Asiakaspolkujen mallintaminen, käytännössä testaaminen ja optimointi on yhä tärkeämpää", Vassinen sanoo.

Ensi vuonna sosiaalisen mediaan liittyvistä "buzz wordeista" unholaan jäävät asiantuntijoiden mukaan muun muassa sähköposti, social media manager, sosiaalinen media ja sosiaalinen tv.

McCann Helsingin toimitusjohtaja Petteri Lillberg puolestaan uskoo videomainonta-termin katoavan.

"Kauhea termi. Mistä lähtien liikkuvaa kuvaa, filmejä tai yleensä audiovisuaalisia elämyksiä on ruvettu taas kutsumaan videoiksi? Miksei suoraan sitten VHS-mainonnaksi? Sanan typeryys on suoraan verrannollinen yhden asian konsultteihin, jotka myyvät videomainontaa uutena ihmelääkkeenä vähän kaikkeen", Lillberg sanoo.

Sosiaalisen median palveluista Foursquaren uskotaan katoavan ensi vuonna, kun taas Instagram, Twitter ja Youtube ovat nousijoiden joukossa.

"Pelkkä Foursquaren pistejärjestelmä tuskin jaksaa motivoida kirjautumaan yhteen ylimääräiseen palveluun", arvelee Sulavan konsultti Karoliina Harjanne.

Asiantuntijoista muun muassa Finnairin sosiaalisen median manageri Aku Varamäki, MTV:n second screenin, sosiaalisen tv:n ja kuluttajavuorovaikutuksen vastaava tuottaja Mari Rasimus sekä Dinglen toimitusjohtaja Juho Jokinen uskovat Instagramin nousuun etenkin mainos- ja markkinointimielessä.

"Instagramin mainostoiminnallisuus, jonka ennustan tulevan Suomeen 2014, tekee siitä äärettömän mielenkiintoisen", sanoo Dinglen Juho Jokinen.

MTV:n Mari Rasimus puolestaan näkee, että markkinoijat voivat tavoittaa nuoren kohderyhmän parhaiten Instagramissa.

Somemarkkinoinnin trendit 2014 -raportin voi lukea kokonaisuudessaan täältä.

Raportista nousi esiin joitain isoja teemoja ensi vuodelle markkinoinnille sosiaalisen median suhteen:

  • Sosiaalinen media integroidaan kaikkeen olemassa olevaan, myös yrityksen strategiaan.
  • Yritysten kulttuurit muuttuvat, sillä sosiaalisuus asettaa visiolle, missiolle ja arvoille uudet vaatimukset.
  • Menestyäkseen reaaliaikaisesti toimivassa some-kentässä yrityksen tulee pysyä jatkuvasti ajan tasalla omaan toimintaansa liittyvistä asioista ja pystyttävä reagoimaan näihin hetkessä.
  • Sosiaalinen media ei ole enää yhtä kuin Facebook, vaan sosiaalisen median kenttä on pirstaloitunut.
  • Suuret ikäluokat ovat tehneet sosiaalisesta mediasta arkipäiväisen koko kansalle.
  • Videosisältöjen määrä kasvaa somessa entisestään ja niiden käytöstä tulee luonteva osa kommunikaatiota.
  • Mobiili on yhä tärkeämmässä roolissa, sillä sosiaalista mediaa käytetään useimmiten laitteella, joka on mukana kulkeva.
  • Sisältömarkkinoinnissa on tarve keskittyä toiminnan tehostamiseen niin ulkoisen kiinnostavuuden kuin sisäisen järjestäytymisen näkökulmasta.

Kurion toimitusjohtaja Jari Lähdevuoren mukaan ala kehittyy nopeasti ja osa trendeistä tulee ja menee vuoden sykleissä. Osa trendeistä kuitenkin muuttuu pidempiaikaisiksi.

"Kokonaisuudessaan tuntuu, että nyt ollaan siirtymässä isoista jutuista pieniin, prameasta arkiseen, viilatusta ad-hociin: sosiaalisuus on läsnä kaikessa, ja firmojen tulee elää ja hengittää sitä", Lähdevuori sanoo.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö