Yrittäminen

Julia Ylä-Outinen 10.7. 11:32

Isot investoinnit painoivat Kyrö Distilleryn tuloksen miinukselle: "Volyymit tulee selvästi myöhemmin, se on brändinrakennustyötä nyt"

Mikko Lehtimäki
Toimitusjohtaja ja perustaja Miika Lipiäisen mukaan brändin rakentaminen on maltillista puuhaa ja pitkäkestoisen bisneksen ydin.

Napue-ginistään tunnettu tislaamo aikoo nelinkertaistaa viskin tuotantonsa tänä vuonna vuoteen 2017 verrattuna.

Napue Ginistään tunnetun Kyrö Distillery Companyn eli Rye Rye Oy:n liikevaihto laski 6,4 prosentilla 4,25 miljoonaan euroon vuonna 2018.

Yrityksen kulut jatkoivat kasvuaan, ja sen tulos painui 614 000 euroa miinukselle. Kulujen voimakas kasvu johti siihen, että toimintakulut ylittivät 185 000 eurolla yhtiön liiketoiminnan tuotot eli käyttökate painui 185 000 euroa miinukselle.

Vielä vuonna 2017 yritys teki 280 000 euroa liikevoittoa. Sitä edellisenä vuonna voittoa tuli 527 000 euroa.

Kyrö Distillery Company jatkaa miinuksella vielä vuodet 2019 ja 2020, kertoo yhtiön perustaja ja toimitusjohtaja Miika Lipiäinen. Syynä ovat rajut investoinnit: yhtiö polkaisi vuonna 2018 käyntiin kansainvälisen investointiprojektin, jossa kuluja kasvatettiin ja viskituotannon reiluun kasvuun investoitiin.

"Viime vuonna tuplasimme viskin tuotannon, ja tänä vuonna se nelinkertaistetaan vuoden 2017 loppuun verrattuna."

Yrityksen taseesta lasketut nettoinvestoinnit olivat 3,4 miljoonaa euroa eli investointiaste oli 81 prosenttia liikevaihdosta, laskee Kauppalehden analyytikko Ari Rajala. Investoinnit rahoitettiin pääosin oman pääoman lisäsijoituksin, joita saatiin 3,45 miljoonaa euroa. Lisäksi korollinen velka kasvoi 2,4 miljoonalla eurolla.

"Olemme syntyneet kansainvälisiksi"

Tulos on tarkoitus kääntää plussalle vuonna 2021. Lipiäinen kertoo, että silloin viskiä saadaan suurempia määriä, ja toiminnasta tulee liiketoiminnan kokoista.

”Olemme alusta asti sanoneet, että olemme syntyneet kansainvälisiksi ja tekemään useita tuotteita ruisviskipohjalta. Ennen kuin saamme viskin kunnolla markkinoille, laahaamme kasvukäyrää jonkun verran, ja sitten otetaan taas aggressiivisesti kiinni.”

Yhtiön kassassa oli vuoden 2018 lopussa 3,5 miljoonaa euroa. Korollista velkaa oli viisi miljoonaa euroa, joten erotukseksi suuren kassan ansiosta jää 1,5 miljoonaa euroa.

Yhtiöön on sijoitettu oman pääoman ehtoista riskipääomaa 5,36 miljoonaa euroa.

Isoin vientimaa Saksa

Kyrö Distillery Companyn liiketoiminta käynnistyi vuonna 2014. Ensimmäiset pullot myytiin Lipiäisen auton takakontista.

Tällä hetkellä Kyrö Distillery Companylla on 28 vientimaata. Käytännössä yritys tekee töitä neljässä vientimaassa, joista isoin on Saksa ja seuraavaksi isoin Yhdysvallat. Ulkomailla tehdään nyt brändinrakennustyötä, jonka Lipiäisen mukaan on sijoitus tulevaisuuteen.

"Emme tuuttaa vaan pulloa kanaviin ja toivo, että se tulee toisesta päästä ulos. Volyymit tulee selvästi myöhemmin, se on brändinrakennustyötä nyt rankasti etukäteen."

Lipiäisen mukaan brändin rakentaminen on maltillista puuhaa ja pitkäkestoisen bisneksen ydin.

”Jos haluaisimme tehdä nopeasti hiilaritankkaustyylillä, täyttää kanavat ginillä ja myydä firma, niin se ei näyttäisi todellakaan tältä.”

Tavoitteena on Lipiäisen mukaan yhä kasvattaa yrityksestä keskisuuri tislaamo, joka on olemassa vielä 200 vuoden kuluttua.

Kyrö Distillery Companyn tytäryhtiön, majoitus- ja ravintolatoimintaa harjoittavan Kyröön Kievari Oy:n liikevaihto oli 603 000 euroa viime vuonna. Tulosta se teki 10 000 euroa. Kyrön Kievarissa ja Kyrö Distillery Companyssa työskentelee tällä hetkellä yhteensä 38 työntekijää. Tislaamo valmistaa muun muassa giniä, viskiä, liköörejä ja katkeroita.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö