Vajaat kaksi kuukautta auki olleessa kauppakeskus Redi ssä on yhä tyhjiä tiloja. Kävijöitä on syyskuun aikana ollut 350 000. Redi avattiin Helsingin Kalasatamaan 20. syyskuuta.

Kauppakeskuksen vuokrausaste on edelleen 85 prosenttia. Neuvotteluja uusien vuokralaisten kanssa käydään koko ajan, sanoo kauppakeskusjohtaja Pia Svensk.

Redissä on noin 30 ravintolaa ja kahvilaa, kolmessa kerroksessa.

Suomen suurimmista ravintolaketjuista Restel illä ja HOK-Elannolla ei ole Redissä yhtään liikepaikkaa. Restamax illa on kauppakeskuksessa Hanko Sushi.

”Vuoden päästä avattava Pasilan Tripla on meille iso investointi, joten keskitymme siihen. Triplaan tulee kolme aivan uutta konseptia, joista kerromme enemmän keväällä”, HOK-Elannon ravintolatoimialan johtaja Henriikka Puolanne sanoo.

Osuuskaupalla on Redissä vain Emotion-kauneusmyymälä.

S-ryhmä on Triplassa vahvasti mukana. HOK-Elanto avaa kauppakeskukseen kolmen ravintolan lisäksi Prisma n, Alepa n ja Emotion in.

Triplaan tulee lisäksi 430 huoneen Sokos-hotelli.

Restel ei ole toistaiseksi löytänyt yhtälöä, jolla Rediin olisi avattu ravintola, kuvailee varatoimitusjohtaja Ari Virnes.

”Ravintolapäätös on aina paikkakohtainen. Siihen liittyvät tila, hinta ja sijainti. Arvioimme, onko sijainti sellainen, että se tuo kannattavaa liikevaihtoa.”

Virnes ei kommentoi Restelin Tripla-aikomuksia.

”Triplan avaaminen on vielä kaukana.”

Restelilä on paljon ravintoloita yksittäisinä liikepaikkoina, ei siis kauppakeskuksissa. Restel on vahva pikaruoka-alalla, sillä on Suomessa muun muassa Burger King- ja Taco Bell -ketjut, jotka molemmat kasvavat yhä.

”Me olemme avanneet näitä stand alone -yksiköitä ja liikenneasemapaikkoja. Kauppakeskustiloista tarjontaa on paljon.”

Svensk on iloinen siitä, että Redin ravintolatarjonta on monipuolinen. Hän ei arvioi, miksi isot ketjut eivät ole Kalasatamaan tulleet.

”Toimijat ovat tehneet päätöksensä omien liiketoimintastrategioidensa mukaisesti.”

Asiakkaat ovat moittineet Rediä sekavaksi kulkea. SRV onkin palkannut palvelumuotoilijan, joka alkaa parantaa opastusta ja asiakkaiden kulkua keskuksessa.