1 Italia ja Suomi ovat molemmat perinteisiä muotoilumaita. Mikä Suomessa on erityistä teille?

”Minulle Suomi on ollut tärkeä maa. Aloitin Alessilla 1970. Ensimmäinen työhön liittyvä matkani oli juuri Suomeen. Vierailimme ”muotoilun temppeleissänne”: Iittalalla, Arabialla, Nuutajärvellä, Wärtsilällä. Myös Marimekolla. Sain jopa kutsun ­Armi Ratian luo saareen. Myöhemmin professori Yrjö Sotamaan kautta pääsin opettamaan workshopeja Helsinkiin, ja sekin oli tärkeää, sillä ne olivat ensimmäisiä opetuskokemuksia minulle.”

2 Alessilla on valikoimissaan monia muotoilun klassikoita. Onko nykyään vaikeampaa luoda klassikkotuotteita kuin aikaisemmin?

”Määrittele klassikko! Minulle klassikko tarkoittaa sitä, ­ että taloudellinen puoli on kunnossa eli tuote myy. Mutta myös, että siinä voi maistaa ja haistaa ajan hengen. Esimerkiksi Philippe Starckin Alessi-sitruspuristin on yksi 20:sta parhaiten myyneestä tuotteestamme. Se lanseerattiin vuonna 1989 ja herätti kohun, koska Starck rikkoi sääntöjä. Varmasti kohu olisi nyt pienempi, sillä sääntöjen rikkojia on enemmän.”

3 Aivan! Starckin suunnittelema Juicy Salif on yksi Alessin klassikkotuotteista, joissa muoto voittaa funktionaalisuuden. Miten tuote syntyi?

”1980-luvun lopulla pyysin Starckia suunnittelemaan Alessille tarjottimen. Kahteen vuoteen en kuullut hänestä mitään. Sitten hän oli lomalla Italiassa ja tuli käymään. Muistutin tarjottimesta. Meiltä Starck lähti perheineen rantalomalle. Vähän ajan kuluttua sain kirjakuoressa paperisen lautasliinan, jonka vasemmassa laidassa oli piirretty kuva mustekalasta. Oikeaan laitaan mentäessä piirrokset alkoivat yhä enemmän muistuttaa valmista Juicy Salifia eli ilmeisesti Starck inspiroitui rannalla puristaessaan sitruunaa mustekalan päälle. Tarjotinta en saanut ikinä.”

4 Kuluttajia pommitetaan viesteillä ja tuotteilla. Miten tärkeää on tehdä tutkimusta ennen tuotteen lanseerausta?

”En usko markkinointitutkimukseen, kun on kyse luovuudesta tai sanotaanko luomisvaiheesta. En koskaan sekaannu muotoilijan työhön. Kun tuote on valmis, välitön reaktio siihen tietysti kiinnostaa, ja se on tärkeä tietää.”

Lue lisää: Alberto Alessi johtaa muotoilun jättiä: ”En usko markkinointitutkimukseen, kun kyse on luovuudesta”

5 Made in Italy on instituutio, mutta Italiassakin tuotanto valuu ulkomaille. Pystyykö Alessi pitämään tuotannon maassa?

”Yritämme pitää tuotannon Omegnassa, Italiassa, mutta tulevaisuutta on vaikea ennustaa. Uskon, että laatu on parempi kuin jos tuotanto olisi jossain kaukana, mutta korkea laatu maksaa. Nykyään moni kuluttaja haluaa kaiken halvemmalla ja halvemmalla.”