Kampanjat

Maarit Alkula 3.1. 08:02

Itsemurhaa yrittäneiden jäähyväiskirjeet herättelevät Helsingin katukuvassa – "Kuulumisten kysyminen voi muuttaa itsemurhasuunnitelmien suuntaa”

Suomen Mielenterveysseura
Suomen Mielenterveysseuran kampanjassa käytetään aitoja itsemurhakirjeitä, joiden kirjoittajien itsemurha-aikeet saatiin muutettua.

Suomen Mielenterveysseuran kampanjassa aidot itsemurhakirjeet haastavat ohikulkijat huomioimaan lähimmäisiään entistä paremmin.

Tällä viikolla Helsingin katukuvassa näkyvät itsemurhaa yrittäneiden kirjoittamat jäähyväiskirjeet. Suomen Mielenterveysseuran kampanjassa käytettävien kirjeiden kirjoittajat ovat selviytyjiä, joiden itsemurha-aikeet saatiin muutettua. Kampanja haastaa ohikulkijat pitämään parempaa huolta läheisistään ja muistuttaa, että aina on toivoa.

”Voimme vähentää itsemurhien määrää ja niiden yrittämistä saamalla suomalaiset kysymään toisiltaan useammin kuulumisia ja kuuntelemalla, mitä toisella on sanottavaa. Kuulumisten kysyminen esimerkiksi vielä samana päivänä, kun itsemurha on suunniteltu tehtävän, voi muuttaa itsemurhasuunnitelmien suuntaa”, sanoo Marena Kukkonen Suomen Mielenterveysseuran itsemurhien ehkäisykeskuksesta. 

Kukkosen mukaan kampanjan ajankohta vuodenvaihteen tienoilla liittyy uudenvuoden lupauksiin. Hän kannustaa kaikkia suomalaisia kysymään läheiseltään useammin ja herkemmin, mitä heille kuuluu.

Kukkonen kertoo M&M:lle, että mainoksissa näkyvät kirjeet ovat aitoja itsemurhaa yrittäneiden jäähyväiskirjeitä, jotka Itsemurhien ehkäisykeskus on saanut asiakkailtaan.

”Kysyimme muutamilta asiakkailtamme, haluaisivatko he lähteä oman kokemuksensa avulla edistämään itsemurhien ehkäisyä. He haluavat auttaa muita ja näyttää, että synkistäkin hetkistä pääsee eteenpäin, kunhan ei jää yksin vaan hakee apua.”

Kampanjan on toteuttanut yhdessä Suomen Mielenterveysseuran kanssa Bob the Robot pro bono -hengessä eli maksutta. Clear Channel on luovuttanut ulkomainospaikat kampanjan käyttöön ja kampanjan viestinnästä on vastannut vuodenvaihteesta 2018–2019 alkaen viestintätoimisto Manifesto.

Myös sosiaalisessa mediassa ja parkkilipuissa kehotetaan kysymään kuulumisia

Suomen Mielenterveysseura perusti keväällä 2018 uuden itsemurhiin keskittyvän yksikön, Itsemurhien ehkäisykeskuksen. Keskus tekee aktiivista vaikuttamistyötä itsemurhien ehkäisemiseksi.

Syyskuussa alkaneeseen Mitä kuuluu? -kampanjaan on osallistunut myös useita julkisuuden henkilöitä Mitä kuuluu? -videotervehdyksillään. Instagramissa tervehdyksiä ovat julkaisseet tunnisteella #mitäkuuluu esimerkiksi Maria Veitola, Pamela Tola, Lauri Tilkanen ja Duudsonien Hannu-Pekka ”HP” Parviainen. Kukkonen kertoo, että osa kampanjaan osallistuneista lähti mukaan pyynnöstä, osa toistensa innoittamina.

”Kuten oli tarkoituksenakin, julkkisten lisäksi myös tavalliset ihmiset ovat lähteneet jakamaan Mitä kuuluu? -kysymystään ja kertomaan omista ajatuksistaan”, Kukkonen kertoo.

Myös Helsingin kaupunkiympäristö ja Palmia ovat mukana kampanjassa. Palmia on vaihtanut yhteensä 20:een Helsingin kaupungin pysäköintilippuautomaattiin liput, joiden taustapuolella kehotetaan kysymään, mitä kuuluu. Kampanjaliput tulivat automaatteihin 3.12 ja ne ovat jakelussa 6.1. saakka tai niin kauan kuin niitä riittää.

Helsingissä 20 pysäköintilippuautomaatin lippujen taustapuolella kehotetaan kysymään, mitä kuuluu.

 

”Kampanjan tarkoitus on, että ihmiset uskaltaisivat arjessa auttaa toinen toisiaan aiempaa enemmän. Lähes jokainen suomalainen aikuinen tietää jonkun, joka on yrittänyt tai ajatellut itsemurhaa. Vaikka päävastuu itsemurhien ehkäisystä tietenkin on sosiaali- ja terveydenhuollolla ja poliittisilla päättäjillä, jokainen voi arjessa auttaa ystäviä ja läheisiä tai vaikka ihan tuntemattomia kysymällä kuulumisia. Yritämme rohkaista ihmisiä ottamaan asian puheeksi ja ystävistään huolissaan olevia kysymään, onko kaikki hyvin ja voiko auttaa. Jakaminen usein helpottaa oloa”, Kukkonen sanoo.

Itsemurhien ehkäisykeskukseen tulee Kukkosen mukaan yhteydenottoja tasaisesti, eikä kampanja ole juurikaan kasvattanut asiakkaiden määrää. Itsetuhoisten soittajien yhteydenotot Suomen Mielenterveysseuran kriisipuhelimeen ovat kuitenkin lisääntyneet kampanjan aikana.

Suomessa tehdään vuosittain yli 800 itsemurhaa, ja itsemurhaa yrittää arviolta kymmenkertainen määrä. Suomessa tehdään itsemurhia enemmän kuin EU-alueella keskimäärin.

”Toisin kuin usein ajatellaan, itsemurhaa hautova henkilö ei yleensä halua kuolla. Itsemurha-ajatukset nousevat, kun epätoivo yltyy sietämättömäksi, eikä muita keinoja tunnu olevan käytettävissä. Omasta voinnista ja itsemurha-ajatuksista pitäisi päästä puhumaan. Moni vaikenee, varsinkin, jos kukaan ei kysy”, Kukkonen kertoo.

Kukkonen muistuttaa, että itsemurha vaikuttaa vakavasti myös läheisiin. Hän kertoo, että tutkimusten mukaan itsemurha tai sen yritys traumatisoi lähipiirissä 6–10 henkilöä.

”Mielenterveysongelmiin liittyy edelleen stigma, joka pitää monet vaitonaisina voinnistaan. Vastavuoroisesti alakuloisen, itsemurha-alttiin läheisen kohtaaminen koetaan usein vaikeaksi. Ei tiedetä, mitä sanoa tai tehdä auttamiseksi.”

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Nimitykset

17.06.2019 15:56

Frantic nimitti Emma Laihon johtamaan suunnittelua

Laihon keskeisiä vastuualueita uudessa roolissa ovat Franticin suunnitteluyhteisön kehittäminen, asiakkaiden muotoiluosaamisen kehittäminen ja muotoiluverkostoissa vaikuttaminen.