Nimitykset

Laura Kukkonen 26.10.2016 11:00

IUM Finlandin toimitusjohtaja Clarisse Berggårdh vaihtaa työpaikkaa lennosta

Handout
Clarisse Berggårdh

Pohjoisranta Burson-Marstellerin toimitusjohtajaksi ja osakkaaksi kutsuttu Clarisse Berggårdh aloittaa työnsä tutustumalla ja kuuntelemalla.

Clarisse Berggårdh siirtyy tiistaina 1. marraskuuta Pohjoisranta Burson-Marstellerin uudeksi toimitusjohtajaksi. Hän työskentelee tällä hetkellä mediatoimisto IUM Finlandin toimitusjohtajana.

Berggårdhin viimeinen työpäivä IUM:llä on 31. lokakuuta.

"Sitten nukutaan yksi yö ja mennään uuteen työpaikkaan. Täytyy sanoa, että harvemmin olen näin iloisesti odottanut marraskuuta", Berggårdh kertoo M&M:lle.

IUM Finlandin vt. toimitusjohtajan tehtävät ottaa haltuun talousjohtaja Jussi Juntunen, joka toimi tehtävässä myös ennen Berggårdhin nimitystä vuonna 2014.

Berggårdh kertoo, että IUM:n jättäminen oli pitkän miettimisen tulos. Hän kertoo viihtyneensä mediatoimistossa erittäin hyvin.

Toimitusjohtajuuden lisäksi Berggårdhista tulee Pohjoisranta Burson-Marstellerin osakas sekä Burson-Marstellerin EMEA-alueen johtoryhmän jäsen. Toimisto on osa kansainvälistä Burson-Marsteller-viestintätoimistoketjua ja WPP-konsernia.

Osakkuus olikin yksi syy, miksi Berggårdh päätti tarttua pitkäaikaisen tuttunsa, Pohjoisranta Burson-Marstellerin nykyisen toimitusjohtajan Jouni Heinosen tarjoukseen.

"Olen ollut palkkajohtajana monta, monta vuotta ja aina johtanut näitä yhtiöitä vähän kuin omistaisin ne. Se on aina ollut ajatuksena, mutta se, että oikeasti voi olla omistajana, niin se alkoi kiinnostaa", Berggårdh sanoo.

Hän kuvailee, että vaakakuppia kallisti myös mahdollisuus oppia uutta sekä ajatus maailman muuttumisesta yhä viestinnällisemmäksi ja vuorovaikutteisuutta korostavaksi.

Pohjoisranta Burson-Marstellerin perustajiin kuuluva Jouni Heinonen on luotsannut strategiseen viestintään ja maineenhallintaan erikoistunutta yritystä jo miltei 20 vuoden ajan. Hän jatkaa vuonna 1995 perustetun yhtiön hallituksen puheenjohtajana ja seniorikonsulttina.

"Clarissen myötä laajennamme palvelujamme entistä vahvemmin markkinointiin, koska asiakkaamme odottavat myös meiltä yhä enemmän integroituja markkinoinnin ja viestinnän palveluita", Heinonen sanoo.

Berggårdhilla on yli 20 vuoden työkokemus media-alasta, myynnistä ja kuluttajabrändien rakentamisesta. Hän on työskennellyt muun muassa Sanoma Magazine Finlandin toimitusjohtajana ja mediamyyntijohtajana sekä mediatoimisto Dagmarin asiakkuusjohtajana. Tämän lisäksi hän on Elisan, Fingertipin ja Suomen Mentoreiden hallituksen jäsen.

Berggårdh näkee keskeisimmäksi tehtäväkseen luotsata yhtiötä yhä vahvemmin kasvun tielle. Hän korostaa olevansa ensisijaisesti ihmisjohtaja.

"Toimitusjohtajan tehtävä asiantuntijaorganisaatiossa on aina huolehtia siitä, että meillä on oikeat ihmiset ja niillä ihmisillä on parhaat edellytykset tehdä työtään", Berggårdh sanoo.

Berggårdh odottaa innolla yritysviestinnän, maineenhallinnan, kriisiviestinnän ja vaikuttajaviestinnän saloihin tutustumista.

"Ne ovat minulle tietyllä tavalla uusia alueita. Tietysti yritysjohtajana kiinnitin hyvin paljon huomiota myös yritysviestintään ja sisäiseen viestintään. Olen siis asiakkaana näitä palveluita käyttänyt ja tarpeita nähnyt. Konsultin ominaisuudessa ne ovat minulle uusia", Berggårdh sanoo.

Ensimmäisenä tehtävänään toimitusjohtajana Berggårdh aikoo tavata kaikki työntekijänsä ja kuulla heidän toiveitaan, ajatuksiaan ja näkemyksiään kasvumahdollisuuksista.

"Ensin täytyy tutustua ja kuunnella, sitten tehdään toimenpiteitä."