Mediatoimistot ovat laajentaneet toimintaansa esimerkiksi konsultointiin ja analytiikkaan, kuten myös perinteisesti mainostoimistojen tontille kuuluneeseen työhön. Mediatoimistojen roolin muutos näkyy myös tässä tutkimuksessa.

Kategorian voittajaksi nousseen mediatoimisto IUM :n omistajan IPG Mediabrands Finland in toimitusjohtaja Mika Häyrinen sanoo, että toimistojen rajaerot ovat murtuneet.

”Mainostajien voi olla vaikea hahmottaa, kehen ottaa yhteyttä missäkin asiassa”, Häyrinen sanoo.

IPG Mediabrands -toimistoryhmään kuuluu myös Mediatoimisto Virta, joka on nyt ollut tutkimuksen shortlistalla molempina vuosina. IUM:n omistava toimistoryhmä osti Virran viime vuonna. Shortlistalla oli myös Vizeum.

Häyrinen luotsaa siis kahta mediatoimistoa sekä asiakasymmärrystoimisto Kuulas ta ja ohjelmalliseen ostamiseen erikoistunutta R3alia. Ryhmä on investoinut myös sisältömarkkinointiin oman Marvelous-yksikkönsä kautta.

”Mediatoimisto ottaa merkittävästi isomman roolin, kun tiedolla johtaminen ja analytiikan merkitys kasvavat. Myös sisältömarkkinoinnin rakentaminen ja johtaminen lisääntyvät”, Häyrinen kertoo.

Artikkelin kuvatekstiin lisätty tieto Virran kunniamaininnasta 9.2.2018 kello 12.01.