Etelä-Korean suurimman tavarataloketjun Loten myymälässä Soulissa järjestetään toukokuun toiseksi viimeisellä viikolla Finnish fashion -popup-tapahtuma, Finpro tiedottaa tiistaina.

Soulin ydinkeskustassa sijaitsevassa popup-pisteessä ovat mukana suomalaismerkit Ivana Helsinki, Samuji, Marita Huurinainen, Marimekko, Marja Kurki, Karhu sekä Lumene.

"Tapahtumalla on meille iso merkitys, sillä Lotte on merkittävä muoti- ja lifestyle-kaupan toimija Koreassa", Pirjo Suhonen Ivana Helsingistä kertoo tiedotteessa.

Suomen Etelä-Korean-suurlähettiläs Matti Heimosen mukaan pohjoismainen elämäntapa kiinnostaa eteläkorealaisia.

"Olemme olleet 16 vuotta Japanin markkinoilla ja Etelä-Koreasta on varsinkin viime aikoina tullut todella kiinnostava. Skandinaavinen lifestyle on kovassa kurssissa ja kaikki pohjoismainen kiinnostaa, kun se on puhuttelevalla tavalla tuotteistettu", Suhonen vahvistaa.

Moni pohjoismainen toimija on onnistunut saamaan jalansijaa Etelä-Korean markkinoilla, mutta Export Finlandin selvityksen mukaan potentiaalia olisi suomalaisille huonekaluille sekä sisustus- ja lifestyle-tuotteille.

Etelä-Korean vähittäiskaupan arvo oli vuonna 2015 noin 215 miljardia dollaria, josta vaate- ja kenkäkaupan arvo 27 miljardia dollaria.

Finpron uuden Team Finland -kasvuohjelman Finnish Lifestyle Asia tarkoitus on luoda näkyvyyttä ja rakentaa myyntiverkostoja suomalaisille lifestyle-brändeille Etelä-Koreassa, Japanissa ja Kiinassa.

Ohjelman tavoitteena on tukea yrityksiä markkinoiden avaamisessa sekä auttaa markkinoilla jo toimivia yrityksiä laajentamaan myynti- ja partneriverkostojaan. Team Finland -kasvuohjelmaa rahoittaa työ- ja elinkeinoministeriö.