Startup

Aleksi Ylä-Anttila 13.2.2017 12:32 päivitetty 13.2.2017 15:38

Jaakko Rytsölä lähti mukaan nousevaan pelibisnekseen: "Trendi on koko ajan ylöspäin"

Kuvakaappaus Truescapen Facebook-sivuilta.
Truescape Helsinki toimii osoitteessa Pursimiehenkatu 26 G, 00120 Helsingin Punavuoressa.

Yrittäjä Jaakko Rytsölä kiinnostui pakohuonepelibisneksestä pelattuaan ensimmäisen pelinsä häämatkalla Budapestissä.

IT-alan yrittäjänä tunnetuksi tullut Jaakko Rytsölä on avannut ensimmäisen pakohuonepelipaikkansa Helsingin Punavuoreen. Rytsölän perustama Truescape aikoo laajentaa jatkossa toimintaansa koko Suomeen.

Pakohuonepelit ovat Rytsölän mukaan kasvattaneet suosiotaan viime vuosina Suomessa ja maailmalla. Pelejä on erilaisia, mutta logiikka on sama.

"Escape roomit ovat tosielämä pakopelejä. Niissä on kaikissa sama logiikka. Pelaajaryhmä lukitaan johonkin tiettyyn tilaan. Tällä tilalla voi olla jokin tietty teema. Se voi olla vankila, luola, toimisto tai jotakin muuta. Siellä on erilaisia vihjeitä ja mysteeriarvoituksia, joita ratkaisemalla peli etenee. Tunti on aikaa paeta. Jos kaikki menee hyvin, sieltä pääsee tunnissa pois", Rytsölä kuvaa.

Vaikka pakohuonepelit saattavat olla monille uusi kokemus, yhä useampi tietää ilmiön tai on ainakin kuullut siitä. Käännekohta oli Rytsölän mukaan viime vuosi.

"Aloitimme viime kesänä. Viime syksy oli sitten jo aika haipakkaa. Varsinkin pikkujoulukausi oli todella vilkas. Myynti alkoi kollegoiden mukaan toden teolla vetää vuosi sitten pikkujoulujen aikaan. Viime vuoden myynti on alalla ollut yleisesti ottaen hyvää. Tuntuu siltä, että se kasvaa koko ajan. Meilläkin helmikuu näyttäisi ylittävän viime joulun pikkujoulumyynnin. Trendi on koko ajan ylöspäin."

Rytsölän mukaan Suomessa pakohuonepelejä löytyy ainakin kymmenestä kaupungista. Maailmalla pelejä on isoissa kaupungeissa todella paljon.

"Escape roomit ovat 2000-luvun lapsia, ensimmäiset tulivat ehkä 2005–2007. Nykyään niitä on todella paljon. Meidän pelimme on hankittu Pietarista. Paikallinen yhteistyökumppani siellä kertoi, että pelkästään Pietarissa on yhteensä 300 pakopelipaikkaa. Kilpailu on siis kovaa. Olemme käyneet myös Istanbulissa pelaamassa. Sielläkin on satoja pakohuonepelipaikkoja. Näitä on ympäri maailmaa joka paikassa", Rytsölä kertoo.

Hän innostui itse peleistä kokeiltuaan pakohuonepelin pelaamista Unkarin Budapestissä muutama vuosi sitten ollessaan vaimonsa kanssa häämatkalla. Peli tempaisee Rytsölän mukaan nopeasti mukaansa, mutta vaatimukset kasvavat, mitä enemmän pelejä kertyy.

"Pelit alkavat pikkuhiljaa moninaistua. Aluksi kaikki pelit tuntuvat niin siisteiltä, että on melkeinpä yksi ja sama mikä se peli on. Mutta kun pelaa enemmän, vaatimukset peleillä rupeavat olemaan suuremmat. Myös uudet teknologiat lyövät vähitellen läpi. Meille on tulossa muun muassa virtuaalitodellisuutta eli VR-teknologiaa. Uuden teknologian tarjoamien mahdollisuuksien yhdistäminen pakopeleihin olisi todella mielenkiintoista", Rytsölä visioi.

Kumppanina Ida Fram

Rytsölän kumppanina pakohuonepelibisneksessä on mainostoimisto Ida Fram. Mainostoimiston toimitusjohtaja Panu Laaksonen kertoo, että kumppanuus perustuu kokonaan tulospohjaiseen laskutusmalliin.

"Lähdemme tekemään yhdessä töitä ja jakamaan liiketoiminnan riskiä yrittäjän kanssa. Jos onnistumiset ovat hyviä, hyödymme siitä ja jos ne eivät ole hyviä, meidän laskutuksemme ei tuhoa yrittäjän taloutta", Laaksonen toteaa.

Ida Framin laskutus on tulospohjaisessa mallissa sidottu suoraan myyntiin.

"Toteutuneet pelikerrat ovat se mittari, jota yhdessä mitataan. Yrittäjänä Rytsölä on kuitenkin sitoutunut tekemään itse tietyt panostukset mediaan. Sillä puolella emme toimi rahoittajana", Laaksonen kertoo.

Mediakustannukset pidetään alkuvaiheessa suhteellisen pieninä. Pääpaino on hakukonemarkkinoinnissa.

"Mukana ovat myös muut verkkomainonnan ratkaisut, joissa kuitenkin suhteellisen tarkasti pystytään mittaamaan mediaan tehdyn investoinnin ja tuloksen välistä suhdetta. Varmaan televisiokampanjaa ei ole ihan alkuvaiheessa luvassa, mutta emme myöskään sulje mitään vaihtoehtoja pois."

Lisää Truescape Helsingin toiminnasta voi lukea täältä. Ida Framin ja Truescapen yhteistyöstä lisätietoa löytyy täältä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö