Mainonnan suunnittelija on etu­oikeutettu seuraamaan läheltä eri liiketoimintoja. Monesta toimialasta tietoakin kertyy hyvällä vauhdilla.

Siinä saattaa suunnittelijalle tulla olo, että tässä voi tehdä halutessaan vaikkapa hajuvesibrändin. Ajatus juolahti mieleen kollegani ja rakkaan vaimoni kanssa reilut pari vuotta sitten: meillähän on brändäyksestä ja myynnistä osaamista, kokeillaanpa tehdä Suomesta käsin maailmanluokan parfyymisarja!

Periaatteessa kaikki Nakuna Helsingin kanssa on sujunut hyvin, käytännössä kaikki on ollut ennakoitua hankalampaa. Suurin ero suunnittelutyöhön on, että fyysiseen maailmaan tekeminen edellyttää täysin toista maailmankatsomusta kuin maailman luominen korvien väliin. Kurttilan Jukkakin mainitsi meille tämän, kun hyppäsi Finlaysonin puikkoihin.

Pelkästään korkkeja tilattiin kolmeen kertaan eri maailmankolkista. Kun niitä on tuhansia aidolla kullalla kullattuina, niin huolimaton pakkaaja onnistuu kyllä pilaamaan koko satsin.

Mainonnan suunnittelijan näkökulmasta suurin oppi on ollut, mikä todellinen roolimme on konsulttina päivittäisessä arjessa asiakkaillemme. Konsultteina pääosa ammattitaidostamme pyörii huomion, ymmärrettäväksi tekemisen ja preferenssin rakentamisen ympärillä. Kun taas asiakkaat ja me parfyymiyrittäjinä kannamme vastuun kaikenmaailman ostokonversioista ja asiakassuhteesta.

Mainonnan suunnittelijana olen entistä vakuuttuneempi, että alana tämä on paras. Ei ole olemassa montaa alaa, joka mahdollistaisi tällaiset siirtymiset ja oppimisen matkat. Tulevaisuustutkijoiden mukaan pitää vaihtaa ammattia vähintään kolme kertaa elämämme aikana, kun aikaisemmin riitti pelkän työnantajan vaihto muutaman kerran ja kultakello uran päätteeksi.

Kirjoittaja on mainostoimisto- ja parfyymialan yrittäjä.