Jami Teirikari, 49, on työskennellyt viimeksi Tornion Panimo n markkinointijohtajana.

Teirikari on Tornion Panimon ja sen taustalla olevan Sangen Oy:n perustajaosakas.

Teirikari kertoo M&M:lle, että vaihto olutpuolelta autoilun maailman tuli ajankohtaiseksi, koska eteen tuli hyvin mielenkiintoinen ehdotus.

"Atoy Group in lähes 90-vuotinen tarina ja markkina-asema alansa yhtenä suurimmista toimijoista Itämeren ympärillä herätti kiinnostukseni. Vuonna 2010 aloittanut Atoy Autohuolto Oy on kasvanut verrattain nopeasti kuudentoista toimipisteen huoltokorjaamoketjuksi. Kasvu jatkuu ja työsarkaa tulee riittämään kilpaillulla alalla", toteaa Teirikari.

Atoy on nähnyt suomalaisen autoilukentän kasvun aitiopaikalta. Kun Atoy perustettiin vuonna 1930, oli Suomessa 12 000 ajoneuvoa. Tänä päivänä pelkästään henkilöautoja löytyy Suomesta noin 2,7 miljoonaa.

Atoy Autohuollollla on 16 eri puolilla Suomea 16 toimipistettä, joissa työskentelee lähemmäs 200 työntekijää.

Atoy Autohuollon operatiivinen johtaja Janne Mäki toivottaa Teirikarin lämpimästi tervetulleeksi autoilumaailmaan.

"On upeaa saada tällaisen taustan omaava henkilö vahvistamaan tiimiämme. Kova laajentumisemme tarvitsee vahvaa markkinointiosaamista, ja odotan innolla tulevaa yhteistyötämme Teirikarin kanssa", Mäki toteaa.

Pitkä ura

Teirikari on tullut tunnetuksi mainosohjaajana. Hän aloitti aikoinaan nuorena miehenä sittemmin edesmenneen mainos- ja lehtikuvaaja Jussi Pohjakallio n oppilaana. Tehtyään niin kutsutun vanhanaikaisen Mestari-tutkinnon Pohjakallion opissa Teirikari päätyi satunnaisten keikkojen kautta liikkuvan kuvan puolelle.

Teirikari toimi aluksi tuotantoyhtiö Elohopea-filmi ssä, kunnes hän vuonna oli yhtenä perustajaosakkaana perustamassa Pohjantähti-Elokuva-tuotantoyhtiötä ja päätyi mainosohjaajaksi.

Uran alkuvaiheessa Teirikarin eteen sattui mielenkiintoisia töitä ja asiakkuuksia. Hän profiloitui pian elintarvike- ja päivittäistavaramainonnan osaajaksi. Hän vastasi muun muassa McDonald’sin radio- ja tv-mainonnasta usean vuoden ajan.

"Se oli mielenkiintoista aikaa. Mediassa puhuttiin hampurilaissodasta. Käynnissä oli pudotuspeli, jonka myötä Carrols tipahti lopulta pois. Ehdin tekemään siinä kolmen mainostoimiston kanssa töitä ja Mäkkärilläkin vaihtui kahdesti markkinointipuoli. Yhteistyö kuitenkin pysyi koko ajan ja oli hedelmällistä", Teirikari muistelee.

Teirikarin töitä on palkittu kotimaisilla ja kansainvälisillä filmifestivaaleilla sekä mainos- ja viestintäkilpailuissa. Hän pokkasi uransa 200. palkinnon USA:ssa Tornion panimon paluusta kertovalla filmillä.

Vuonna 2015 Teirikari käynnisti eri alojen vaikuttajien kanssa alkoholin valmistukseen, myyntiin ja markkinointiin keskittyvän yrityksen Ouluun.

Hieman myöhemmin hän ryhtyi palauttamaan yhtiökumppaneidensa kanssa oluen tuotantoa Tornioon. Vuonna 2016 toimintansa aloitti Lapin Kullan vanhana tehtaana muistetussa rakennuksessa Tornion Panimo, jonka markkinointijohtajana Teirikari toimi ennen Atoyalle siirtymistään.

"Mitä tulee Tornion Panimoon, niin vauva ottaa jo juoksuaskelia. Olen ylpeä siitä asemasta ja arvostuksesta, minkä panimo on saavuttanut kolmessa vuodessa. Huima seikkailu, joka lähti utopistisesta unelmasta palauttaa oluen tuotanto Lappiin samoille sijoille, missä panimotoiminta käynnistettiin jo vuonna 1873. Pohjatyö on nyt tehty ja Tornion Panimo on kasvun tiellä. Jatkan taustalla panimon yhtenä omistajana", summaa Teirikari.

Oluen markkinoinnissa on Teirikarin mukaan revitelty aina lukuisista markkinointia rajoittavista säädöksistä huolimatta. Huoltokorjaamoiden markkinointi puolestaan on melko samankaltaista ja erottuvuus on vähäinen.

"Atoylla asiakastyytyväisyys ja -uskollisuus ovat kovissa lukemissa. Brändi on hyvin tunnettu, ja tähän päälle on hyvä rakentaa. Liikkuvaa kuvaa on tehty inhousena myös Tornion Panimossa. Liikkuva kuva tuo huomiota ja sillä saadaan tuloksia aikaiseksi. Se on varmasti yksi konkreettinen asia, johon panostamme", kertoo Teirikari.

Nuorena miehenä suoritetun Mestari-tutkinnon jälkeen Teirikari on jatkanut opintojaan. Viimeisimpänä hän suoritti muutama vuotta sitten Helsingin yliopistolla viestinnän johtamisen Comma-tutkinnon.

Atoy Autohuolto on osa Atoy Power Oy:, joka kuuluu vuonna 1930 perustettuun Atoy-konserniin. Konserni työllistää yli 550 työntekijää Suomessa, Ruotsissa, Virossa ja Latviassa. Atoy-konsernin liikevaihto tilikaudella 2017 oli 112,6 miljoonaa euroa.