Sosiaalinen media

Anna Juvonen 6.11. 10:24

Janni Hussin tähdittämä YouTube-komediasarja saa jatkoa – kakkoskauden budjetti reippaasti päälle 100 000 euroa

Mari Hakanen
Lista päälle -sarjassa nähdään muun muassa somevaikuttaja Janni Hussi (vas.) Biisonimafia-kanavan perustaja Kaitsu Rinkinen ja Miss Suomi -kilpailusta tuttu Essi Unkuri.

Taloon.comin markkinointibudjetti YouTube-sarjan ensimmäiselle tuotantokaudelle oli 100 000 euroa. Sponsorin mukaan rahalla sai yli 8,7 miljoonaa katselua.

Biisonimafian tuottama kodin rakentamiseen keskittyvä komediasarja Lista päälle saa jatkoa YouTubessa.

8-osaisen sarjan budjetti oli 100 000 euroa, mikä on YouTube-budjetiksi Suomessa mittava. Taloon.comin sponsoroima sarja starttasi Biisonimafian 276 000 tilaajan YouTube-kanavalla maaliskuussa pihasesongin alla.

Lista Päälle -sarjan toisen tuotantokauden kuvaukset käynnistyvät ensi keväänä.

Biisonimafia-kanavan perustaja Kaitsu Rinkinen kertoo Kauppalehdelle, että toisen tuotantokauden budjetti on huomattavasti suurempi kuin 100 000 euroa. Budjetti mahdollistaa moniosaisen sarjan ja laadun tekemisen.

"Minuutithan ne aina kuvatessa maksavat. Pystymme tekemään aiempaa vaikuttavamman kokonaisuuden", Rinkinen kertoo.

"Me uskomme pitkäjänteiseen, usean vuoden sisällä tapahtuvaan brändimielikuvan rakentamiseen. Emme tee yhteistyötä Biisonimafiankanssa lyhytaikainen myynti mielessä vaan tähtäämme pitempiaikaiseen yhteistyöhön", sanoo Taloon.comin omistajan, Bygghemma Finlandin markkinointijohtaja Päivi Nieminen.

Rinkisen mukaan luvassa voi olla vierailijoita, mutta ydinporukka on sama kuin ensimmäisellä tuotantokaudella. Sarjaa tähdittävät Rinkisen lisäksi Janne Kaperi, Tupe eli Tuomas Rinkinen, Janni Hussi ja Essi Unkuri.

Sarjan pääsponsori on verkkorautakauppa Taloon.com ja jaksoilla on omat sponsorinsa, kuten Elfa ja Gustavberg. Seuraavaan kauden sponsoreita ovat Taloon.comin lisäksi muun muassa Bosch ja Philips Lighting.

Kaperi ja Rinkiset tekevät sarjan taustatyöt ja ideoinnin yhdessä ja Kaitsu Rinkinen vastaa käsikirjoittamisesta.

"Rakennusvirheet ja huumori, mistä lähdemme, ovat aitoja. Joka jaksossa on mukana Taloon.com ja tavarantoimittaja tuotekumppanina.Kirjoitamme käsityönä tuotteet jaksoon sisään, kun esimerkiksi hanan fast fix -kiinnityksen pitää tulla jaksossa esiin. Tuotteiden testaus on osa esituotantoa. Kyse ei ole tuotesijoittelusta vaan tuote on kirjoitettu tarinan osaksi", Rinkinen kertoo.

Sarjan jaksojen lisäksi Biisonimafia teki ensimmäisen tuotantokauden kuvauksista vlog-materiaalia pienemmälle Kai Walfrid Rinkinen -kanavalle. Biisonimafia ja sarjan kaupalliset kumppanit markkinoivat sarjaa omissa sosiaalisen median kanavissaan, kuten Instagramissa ja Facebookissa. Taloon.com käytti sarjan maksettuun mainontaan vain 2000 euroa.

Yli puolen miljoonan katsojaluvut

Rinkinen totesi Kauppalehdelle huhtikuussa, että "löysälläkin arviolla ensimmäiset jaksot saavat yli 500 000 katselua juhannukseen mennessä". Ensimmäinen jakso on kerännyt tähän mennessä 612 000 katselukertaa. Seuraavat kaksi jaksoa keräsivät molemmat yli 500 000 katselukertaa. Sarjan loppupään jaksot keräsivät kukin yli 400 000 katselukertaa.

Janni Hussi (vas.) ja Biisonimafian Janne Kaperi kuvattuna altaassa Lista päälle -sarjassa. | Kuva: Mari Hakanen

 

Sarjan kahdeksan jaksoa keräsivät yhteensä 3,7 miljoonaa näyttökertaa. 62 Instagram-kuvaa keräsivät 3,7 miljoonaa näyttökertaa, 19 vlog-videota keräsivät miljoona näyttökertaa ja 14 Facebook-klippiä keräsi 356 000 näyttökertaa. Taloon.com laskee sarjan kokonaistavoittavuudeksi yli 8,7 miljoonaa näyttökertaa.

Rinkinen vertaa sarjaa ja sen tekemistä 1990-luvulla suosittuun Kyllä isä osaa -televisiosarjaan. Sarjan näytelty komediaja fiktioviihde iski erityisesti Biisonimafian täysi-ikäisiin seuraajiin.

"Talon rakentaminen, parisuhdehommat ja työmiesmeininki toimivat vanhemmalle porukalle. Vanhemmat tyypit tulivat huoltoasemallasanomaan, että olipa hauska juttu. Olemme tyytyväisiä, että sarja onnistui puhuttelemaan Taloon.comin kohderyhmää. Alaikäisten osuus katsojamäärästämme tippui tavanomaiseen verrattuna useita prosentteja, mutta se ei kokonaiskatselumäärässä näkynyt", Rinkinen sanoo.

Sponsorin kampanjan aikana toteuttaman selvityksen mukaan Taloon.comin tunnettuus nousi Biisonimafian kohderyhmässä pohjalta toiseksi markkinajohtaja K-raudan perään. Ennen kampanjaa noin 30 prosenttia vastaajista nosti Taloon.comin niiden brändienjoukkoon, joita oli valmis harkitsemaan ostaessaan kodinrakentamisen, remontoinnin ja sisustamisen tuotteita. Kampanjan jälkeen luku oli lähes 60 prosenttia. Seuraavaksi tunnetuimpia alan brändejä kohderyhmässä olivat selvityksen mukaan Motonet, Puuilo ja Bauhaus.

Ensisijaiseksi rakennustarvikkeiden ostopaikaksi Taloon.comin koki ennen kampanjaa kolme prosenttia kohderyhmästä, kun vastaava luku kampanjan jälkeen oli 21 prosenttia.

Taloon.com toteutti selvityksen Biisonimafian kanavissa toukokuussa. Selvitykseen osallistui 3022 ihmistä.

Kohti miljoonan euron liikevaihtoa

Rinkinen uskoo, että suomalaiset mainostajat laittavat 6-numeroisia markkinointibudjetteja YouTubeen jatkossa yhä useammin.

"Jatkossa tällaisia massiivisia tuotantoja voi olla meillä vuodessa useita", Rinkinen sanoo.

Biisonimafia pystyy tuottamaan 3-5 vastaavaa tuotantoa vuodessa.

Biisonimafia-kanavan tavoitteena on rikkoa miljoonan euron liikevaihdon raja. Rinkinen arvioi, että kanavan kuluvan vuodenliikevaihto on 350 000 euron luokkaa.

Joulukuussa Elisa julkaisee Elisa Viihteessä Biisonimafian tekemän elokuvan. Elokuvaprojektin takia kanavalla ei ilmestynyt mitään lähes puoleenvuoteen.

"Se syö osaltaan kasvua YouTubessa, mutta avaa meille uusia mahdollisuuksia. Crossmedia-hommat lisääntyvät jatkossa, kun saamme materiaalia jakoon muuallekin kuin YouTubeen", Rinkinen sanoo.

"Lähivuosina meiltä tulee lisää tuotteita, jotka ovat maksullisia katsojalle", hän jatkaa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö