Jannika Nyqvist, 31, on valittu Sony Music Entertainment Finlandin uudeksi markkinointijohtajaksi.

Nyqvistin virallinen tehtävänimike on Director, Marketing & Artist Services ja hän aloittaa uudessa tehtävässään kotimaisen tuotannon parissa 7.tammikuuta 2020.

Nyqvist siirtyy Sonylle Universal Musicin palveluksesta, jossa hän toimi kuuden vuoden ajan kotimaisen tuotannon marketing managerina ja viimeiset kaksi vuotta myös a&r:nä.

Universalilla Nyqvist hoiti muun muassa Johanna Kustannuksen artistien (mm. Pyhimys, Gasellit, Paperi T ja Teflon Brothers) markkinointia ja tiedotusta.

Nyqvist on opiskellut tv- ja elokuva-alaa ja valmistunut AV-suunnittelijaksi. Lisäksi hän on opiskellut mainossuunnittelua Markkinointi-instituutissa.

Miksi Sony Music Entertainment ja miksi juuri nyt?

”Aloittaessani kuusi vuotta sitten Universal Musicilla puhalsivat siellä samanlaiset muutoksen tuulet kuin nyt Sony Musicilla. Olen saanut kasvaa ja kartuttaa osaamistani artistimarkkinoinnin parissa ja olla mukana rakentamassa Universal Musicin nousua.”

”Olen aina rakastanut viedä asioita eteenpäin uudelle tasolle. Nyt voin olla kehittämässä Sony Musicin uutta aikakautta ja koko alaa johtotasolla. Henri Lanzin (Sony Music Finlandin toimitusjohtaja) ja minun näkemykseni musiikkialan tulevaisuudesta osui täydellisesti yhteen”, Nyqvist kertoo M&M:lle.

Henri Lanz kertoo odottavansa ensi vuoden alussa käynnistyvää yhteistyötä Nyqvistin kanssa erittäin suurella innolla.

”Olemme yhtiönä todella innostavassa muutosvaiheessa ja on hienoa päästä kehittämään tekemistä juuri hänen kanssaan.”

”Jannika edustaa kotimaisen musabisneksen uutta, menestyksennälkäistä sukupolvea ja on periksi antamaton, intohimoinen ja eteenpäin ajatteleva rautainen musiikkialan ammattilainen. Uskon, että tämä yhteistyö tulee poikimaan mielenkiintoisia tarinoita tulevaisuudessa”, Lanz toteaa tiedotteessa.

Musiikki on kaiken ydin

Nyqvist valittiin Pohjoismaiden Music Biz 20 under 30 -listalle vuonna 2018. Hän on ollut myös kolme kertaa ehdolla Musiikki & Median Industry Awards -gaalassa vuoden markkinointihenkilöksi sekä tulevaisuuden suunnannäyttäjäksi.

Vuodet musiikkialalla ovat opettaneet Nyqvistille paljon markkinoinnista ja brändityöstä. Nyqvist korostaa, että kaiken tekemisen ydin on aina itse musiikki.

”Brändit, joiden kanssa toimimme, ovat ihmisiä, joten näiden talenttien markkinointi on monella tapaa erilaista kuin usealla muulla alalla. Musiikkiala on kehittynyt ja kasvanut valtavasti vuosien aikana ja artisteja sainataan tätä nykyä enemmän kuin koskaan aikaisemmin.”

”On siis äärimmäisen tärkeää ymmärtää missä artistissa on kyse ja mikä erottaa juuri hänet muista artisteista. Perinteinen tiedotus ei enää riitä, vaan meidän tulee toimia enemmän luovana toimistona ja miettiä kokonaisvaltaisia suunnitelmia pitkälle tulevaisuuteen”, Nyqvist analysoi M&M:lle.

Sony Music Entertainment Finland on Suomen toiseksi suurin levy-yhtiö. Sen kotimaisiin artisteihin lukeutuvat esimerkiksi Haloo Helsinki!, Aleksanteri Hakaniemi, Irina, Mira Luoti, Arttu Lindeman, LEO, View ja Lucas.

Sony Musicin kansainvälisiä supertähtiä ovat muun muassa Travis Scott, Beyoncé, Justin Timberlake, Zara Larsson, P!nk, Bruce Springsteen, Bob Dylan, Foo Fighters ja The Chainsmokers.

Suomessa ja Baltiassa Sonyn tiimiin kuuluu 35 henkilöä ja globaalisti Sony Music toimii yli 40 maassa.