Muun muassa Salomaa Yhtiöiden toimistoissa ja organisaatiossa työskennelleet Jari Aalto-Setälä ja Kalle Laine sekä joukko kokeneita johtamisen ja markkinointiviestinnän tekijöitä ovat perustaneet ”raja-aitoja kaatavan virtuaalitoimiston, joka sitoutuu funktionalismin periaatteisiin”.

Helsinki 14 kutsuu tiedotteessa itseään toimistoksi, mutta kyseessä ei ole yhtiöstä vaan kollektiivista, jossa jokainen työntekijä työskentelee freelancerina tai työnantajansa kautta. Tässä tapauksessa virtuaalisuudella viitataan siihen, että kollektiivilla ei ole toimitiloja.

Kollektiivin idea on, että jokaista asiakkuutta varten kootaan tarvittavat erikoisosaajat yhteen. Helsinki 14:n napamies ja perustaja Jari Aalto-Setälä kertoo, että kollektiiviin voi rakentaa enemmän osaamista kuin yhteen yksittäiseen toimistoon. Tällä hetkellä kollektiivi on keskittynyt liikkeenjohdon konsultointiin ja markkinointiin.

”Tarvitsemme tyyppejä, jotka osaavat tehdä palveluita, mainontaa, pakkauksia tai viestintää. Kaikkea tätä osaamista ei voi saada yhteen firmaan, ja siksi me liittouduimme hyvien tekijöiden kanssa.”

Starttivaiheessa Helsinki 14:n muodostavat perustajien lisäksi Adventure Clubin Kimmo Timonen, iloomin ja Kreabin Sari Siikasalmi, ID BBN:n Timo Kruskopf, Lil’More Creativen Vesa Piltonen sekä luovat suunnittelijat Mika Aalto-Setälä ja Harri Erma.

”Nämä tyypit eivät ole satunnaisia tai markkinoilta kilpailutuksella poimittuja, vaan ovat jo kouliintuneet työskentelemään tehokkaasti yhdessä – eikä vain yhden yrityksen palkkalistoilla. Samalla nämä osaajat ovat linkki osaamiseen, jota heidän takanaan olevissa yrityksissä on. Näin asiakkaalla on käytettävissään juuri ne kyvyt, joita kulloinkin tarvitaan – ei enempää eikä vähempää, mutta kuitenkin yhdessä ohjauksessa kohti samaa päämäärää”, Kalle Laine kertoo tiedotteessa.

Helsinki 14 kertoo sitoutuneensa funktionalismin periaatteisiin. Kollektiivin toimintaa ohjaa ajatus, jonka mukaan ensin on tarve, jota seuraa sopiva ratkaisu.

”Helsinki 14 on motiivi tehdä asiat paremmin”, Aalto-Setälä pohtii.

”Meidän keskeinen pointtimme on, että liikkeenjohdon strategia ja brändi ovat yhtä aikaa tapahtuvia asioita. Jos viisastelu ei muutu toiminnaksi ja teoiksi markkinoilla, sillä ei ole mitään arvoa.”

Satama Interactivesta SEKin kautta kolmatta kertaa yrittäjäksi palannut Aalto-Setälä ja liikkeenjohdon konsultoinnissa kannuksensa hankkinut Laine tekivät päätöksen kollektiivin perustamisesta vuosi sitten. Aalto-Setälä kertoo, että tähän mennessä kollektiivi on tehnyt töitä muun muassa ruotsalaisen SSAB:n ja Elisan kanssa.

Aalto-Setälä perusti vuonna 2017 Salomaa-yhtiöiden kanssa Rabbit in a Hat -toimiston, jonka toiminta on lakannut viime vuonna.

”Se oli hyvä bisnes, konsepti oli toimiva ja siitä on paljon mukana Helsinki 14 -kollektiivissa.”