Sushilinjasto, frittikanabaari, italialaistyylinen pizzauuni ja ananaksen kuorimislaite. Leipä on tuoretta ja joka osastolla on erikoisalaansa perehtynyt asiantuntija. Muun muassa nämä asiat löytyvät Järvenpään K-Citymarketista, joka voitti arvostetun kansainvälisen palkinnon IGD Awards -gaalassa.

Järvenpääläiskauppa oli yksi seitsemästä finalistista, jotka julkistettiin heinäkuussa.

Kilpailu oli kovatasoinen mutta niin on myös voittaja. Kotimaassa kauppias Markku Hautalan luomus on niittänyt mainetta erityisesti sushiensa ansiosta. Käytetty riisi on ”ykkösluokkaista japanilaista” ja tuotetta sekä tuoretta kalaa käsittelee peräti 15 työntekijän tiimi.

”Olen ylpeä saavutuksestamme! Se on kaupan koko henkilökunnan ansiota. Olemme käyttäneet kaupan kehittämiseen runsaasti aikaa ja voimavaroja ja suhtaudumme kaikkeen tekemäämme pienintäkin yksityiskohtaa myöten intohimoisesti. Siksi onkin upeaa, että olemme saaneet tällaisen kansainvälisen tunnustuksen. Suomi ja Järvenpää ansaitsevat parasta”, Hautala sanoo tiedotteessa.

Hautalan mukaan jatkuva kehitystyö on hyvin tärkeää. Hän kertoo, että käynnissä on jatkuvasti lukuisia uudistusprojekteja ja kokeiluja, sekä pitkä lista toteuttamistaan odottavia ideoita.

”Haluan ylittää itseni ja yllättää positiivisesti asiakkaani.”

Hautalan mukaan hyvän kaupan resepti alkaa halusta helpottaa ja parantaa ihmisten elämää.

”Ostoskokemuksen pitää olla loistava, jos halutaan tulevaisuudessa kilpailla yhä kasvavien nettikauppojen kanssa.”

IGD on brittiläinen kaupan alan asiantuntijaorganisaatio, joka vierailee vuosittain noin tuhannessa kaupassa ympäri maailman ja palkitsee vuosittain alan parhaita toimijoita useassa eri kategoriassa. Järvenpään K-Citymarketin voitto tuli Store of the Year -sarjassa.

Muut finalistit olivat Giant Heirloom, Philadelphia (USA), Sainsbury's, Selly Oak (Iso-Britannia), Sam's Club Now, Dallas (USA), Pão de Açúcar, São Paulo (Brasilia), SuperValu, Clonakilty (Irlanti) ja Fooby, Lausanne (Sveitsi).