Visit Finland, Järvi-Suomi ja kiinalainen online-matkatoimisto Ctrip ovat aloittaneet yhteistyön, jonka tavoitteena on houkutella kiinalaisia matkustamaan alueelle erityisesti kesäaikaan.

Visit Finlandin myyntijohtaja Heli Mende kertoo, että yhteistyömarkkinointikampanja on jatkoa vuonna 2016 alkaneelle StopOver-palvelujen markkinointikumppanuudelle.

"Jatkamme yhteistyötä erityisesti kesäteemalla ja Järvi-Suomeen liittyen tämän vuoden ajan", Mende kertoo M&M:lle Shanghain rautatieasemalta.

Hän viettää viikkoa Kiinassa, jossa järjestetään matkailumarkkinan ammattilaisille suunnaattu ITB China -tapahtuma. Suomi on tilaisuudessa pääyhteistyökumppanina.

Menden mukaan Ctrip on arvokas ja iso kanava suomalaisille matkailuyrittäjille ja Järvi-Suomen alueen yrittäjien rahallinen panostus yhteistyöhön on merkittävä. Visit Finland on yritysten tukena ja apuna erityisesti tiedonsaannissa. Menden mukaan kiinalaismatkailijoiden tottumukset ovat muutoksessa. Erityisesti millenniaalit eivät halua matkustaa ryhmissä, mutta hankkivat matkansa paketteina verkosta.

"Haluamme Visit Finlandina tuoda suomalaisille yrityksille tietoa siitä, millaisia tuotteita ja palveluja kannattaa lähteä paketoimaan. Itse yritysten vastuulla on luoda ne palvelut matkailijoille", Mende jatkaa.

Menden mukaan Visit Finland kustantaa yhteistyön panostuksista noin 10-15 prosenttia. Hän ei kuitenkaan kommentoi yhteistyön euromääräistä hintaa.

Järvi-Suomi on laaja alue, johon kuuluu suurin osa Suomen vesipinta-alasta. Nyt alkaneessa yhteistyössä isoimmat kumppanit ovat alueen neljä maakuntaa Pohjois- ja Etelä-Savo sekä Pohjois- ja Etelä-Karjala.

Etelä-Karjala on nimittänyt jopa oman Aasia-asiantuntijan, jonka tehtävänä on luotsata alueen tunnettuutta ja suosiota aasialaisten keskuudessa. M&M haastatteli tehtävään valittua Ding Ma'ta aiemmin keväällä.

"Tavoittelemme merkittävää, yli 20 prosentin kasvua kiinalaismatkailijoiden määrään myös kesäajalle", Mende sanoo.

Visit Finlandin pitkän tähtäimen tavoitteena on kasvattaa Lapin, Järvi-Suomen, saariston ja rannikon sekä Helsingin alueen tunnettuutta ympärivuotisina matkakohteina.