Kaupunki

Aleksi Ylä-Anttila 25.5. 10:04

Jättikokoinen mainos ilmestyi helsinkiläisen kerrostalon seinään – "Valtavan kallis hanke"

Vuokraturva
Jukka Hakasen jättikokoinen maalaus on sekä mainos että taideteos.

Vuokraturva yhdistää tempauksessaan mainonnan, kaupunkikulttuurin kehittämisen sekä turvallisuudesta viestimisen.

Hakaniemen ja Sörnäisten välissä osoitteessa Hämeentie 21 sijaitsevan kerrostalon seinään, keskelle yhtä Suomen vilkkaimmista kaupunkiliikenneväylistä, on maalattu reppu selässään kulkevan koululaisen hahmo.

Kyseessä on Vuokraturvan, muraalitaiteilija Jukka Hakasen sekä asunto-osakeyhtiö Hämeentie 21:n yhteinen hanke, jolla muistutetaan ohikulkevia ihmisiä siitä, että alueen liikenteessä liikkuu paljon lapsia ja koululaisia.

Vuokraturvan hallituksen puheenjohtaja Timo Metsola kertoo M&M:lle, että idea projektiin syntyi, kun Vuokraturvalle tarjottiin kyseistä mainospaikkaa. Kaupunki ei hyväksy perinteistä mainosta muraalina. Jos muraalityössä halutaan mainostaa, mukana on Metsolan mukaan oltava myös taiteellisia arvoja.

Vuokraturvan mainos näkyy kauas Hämeentielle. | Kuva: Vuokraturva

 

Hämeentien liikennemäärä on Helsingin kaupungin julkistamien tilastojen mukaan 7 000–10 500 henkilöautoa ja noin 3000 bussia vuorokaudessa. 65-75 prosenttia autoliikenteestä on läpiajoliikennettä. Viiden vuoden aikana poliisin tietoon tulleista onnettomuuksista näkee, että jalankulkijoiden kannalta vaarallisimpia ovat valo-ohjatut ylitykset pysäkkien yhteydessä.

"On sattunut joitakin ikäviä tapauksia, joissa ratikkaan kiirehtivä lapsi on kolaroinut auton kanssa. Joskus on käynyt vähän vähemmän huonosti ja joskus todella huonosti. Suunnittelijana toiminut Paula Metsola keksi idean, että tähän voitaisiin laittaa lapsihahmo, jolloin mukaan saadaan toinen elementti, jolla muistutetaan näkyvällä tavalla ihmisiä pienistä liikkujista", Timo Metsola kertoo.

Vuokraturva on solminut asunto-osakeyhtiö Hämeentie 21:n toistaiseksi 15 vuoden sopimuksen mainospaikasta. Koulualaishahmo pysyy nykyisellä paikallaan siis ainakin vuoteen 2033 saakka. Vuokraturva maksaa asunto-osakeyhtiölle vuokraa mainospinnan käytöstä.

"Taloyhtiön näkökulmasta tämä on tulo yhtiölle. Se kattaa osittain kuluja ja helpottaa osakkaiden vastikepainetta", Metsola toteaa.

Timo Metsola | Kuva: Aleksi Poutanen

 

Helsingissä ja Suomessa on tehty muraalimainostoteuksia aiemminkin. Se ei ole edullista toimintaa. Kustannuksista vastaavalle Vuokraturvalle kyseessä on merkittävä investointi.

"Kun kokonaista kerrostalon seinää käydään maalaamaan ja paikalle pystytetään rakennustelineitä, suojausta ja maksetaan vuoraa, kyseessä on valtavan kallis hanke. Investointi on toistasataatuhatta euroa, kun kaikki kulut huomioidaan. Mutta se täytyy suhteuttaa siihen, että mainos on esillä hyvin pitkään", Metsola sanoo.

Vaikka Jukka Hakasen maalaama muraaliteos on myös taideteos, Metsola korostaa, että kyseessä on pohjimmiltaan Vuokraturvan mainos, jossa on mukana yhtiön nimi ja joka kuvastaa myös Vuokraturvan toimintaa ja arvoja.

"Tämä on meiltä markkinointiteko. Mutta kun pystymme samalla sivussa tuomaan kaupunkikuvaan elementin, joka voi lisätä pienien liikkujien turvallisuutta, se on hyvin iso bonus."

Metsolan arvion mukaan työ saa osakseen paljon huomiota. Kyseessä on vilkasliikenteinen paikkka ja mainos näkyy hyvin kauas. Metsola muistaa hämmästyneensä itsekin, kun hän näki mainoksen ensimmäisen kerran.

"Näin sen ensimmäisen kerran lähestyessäni kaupungin suunnasta. Tajusin heti, kuinka suuri ja näkyvä se on. Kaikkeen tottuu ajan kanssa, mutta ensireaktioni oli kyllä, että 'vau'. Kyllä se aika paljon paremmin näkyy kuin pieni liikennemerkki tien varressa."