Ruotsalainen kauramaitobrändi Oatly myi noin 10 prosentin osuuden yhtiöstä 200 miljoonalla dollarilla sijoitusjätti Blackstonen johtamalle ryhmälle, jossa ovat mukana muun muassa juontaja-mediapersoona Oprah Winfrey, näyttelijä Natalie Portman, kahvilaketju Starbucksin entinen toimitusjohtaja Howard Schultz sekä räppäri Jay-Z:n yritys. Summa vastaa noin 175 miljoonaa euroa. Oatly tiedotti asiasta tiistaina.

Sijoitus määrittää Oatlyn arvoksi noin kaksi miljardia. Asiasta uutisoineen Wall Street Journalin mukaan sijoitus voi viitata siihen, että yhtiö listautuu pörssiin seuraavan puolentoista vuoden aikana.

Bloombergin mukaan Oatly aikoo käyttää varat markkinoiden kasvattamiseen Euroopassa, Aasiassa ja Yhdysvalloissa. Ruotsalainen Oatly myi tuotteitaan tällä hetkellä 20 maassa.

Oatly on nostanut tunnettuuttaan maailmalla aktiivisella ulkomainonnalla. Vuonna 2014 yhtiö joutui Ruotsissa oikeuteen It’s like milk but made for humans -kampanjasta. Ruotsalaisten maidontuottajien etujärjestö piti kampanjaa loukkaavana, ja lopulta Oatly tuomittiin kampanjasta 190 000 euron sakkoihin.

Viime syksynä Oatly aiheutti pahennusta Kaada maito pois -kampanjalla. Kampanjan ”spola mjölken” -mainoslause viittasi maidon vetämiseen vessasta alas. Oatly perusteli julkisuudessa kampanjaansa sillä, että kaurajuoman hiilidioksidipäästöt ovat pienemmät kuin perinteisen maidon.

Oatlyn brändi lähti lentoon, kun luovuuden tieltä poistettiin ”turhat asiat” eli markkinointiosasto, markkinointijohtajat ja data-analyysit