Yhdysvalloissa nousi viikonloppuna mainoskohu. Maksukanava Hallmark Channel päätyi vetämään neljä hääsuunnittelupalvelu Zolan mainosfilmiä pois kanavaltaan, uutisoivat muun muassa The New York Times sekä CNBC. Hyllytetyissä mainosfilmeissä näytettiin kaksi morsianta alttarilla suutelemassa toisiaan.

Hallmarkin päätös vetää mainokset pois nostatti voimakkaan vastalauseiden myrskyn sosiaalisessa mediassa. Muun muassa näyttelijä, koomikko ja juontaja Ellen DeGeneres vaati Twitterissä kanavalta selitystä asiasta.

Aihetunniste #BoycottHallmark nousi myös trendaavien aihetunnisteiden joukkoon Twitterissä. Eräs asiaa kommentoineista oli demokraattipoliitikko, puolueen presidenttiehdokas ja South Bendin kaupungin pormestari Pete Buttigieg.

”Perheet rakentuvat rakkaudesta, ei väliä, miltä sen jäsenet näyttävät”, Buttigieg kommentoi.

Sunnuntai-iltana Yhdysvaltain aikaa Hallamark käänsi kurssinsa. Hallmark Channelin omistavan Crown Media Holdingsin omistajayhtiön Hallmark Cardsin toimitusjohtaja Mike Perry kommentoi kyseessä olleen ”väärä päätös” ja pahoitteli yrityksen aiheuttamaa mielipahaa. Asiasta kertovat muun muassa Adweek ja Washington Post.

Perry lupasi yhtiön huomioivan jatkossa paremmin kaikenlaiset kohderyhmät ja ihmisten välisen erilaisuuden. Hän ilmoitti myös Hallmarkin ottavan yhteyttä Zolaan kumppanuuden ja mainoksien palauttamiseksi.

Hallmarkin hyllyttämispäätöksen taustalla oli konservatiivisen One Millions Moms -yhdistyksen vetoomus, jossa se pyysi Hallmarkia harkitsemaan uudelleen sellaisten mainoksien esittämistä, joissa esiintyy samaa sukupuolta olevia hääpareja. Vastauksena tähän Hallmark veti mainokset pois televisiosta viime torstaina.

Zolan markkinointijohtaja ilmoitti olevansa helpottunut Hallmarkin päätöksestä. Myös seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen tasa-arvoista ja totuudenmukaista medianäkyvyyttä edistämään pyrkivät järjestö Gay & Lesbian Alliance Against Defamation (GLAAD) ilmaisi olevansa hyvin tyytyväinen Hallmarkin ratkaisuun muuttaa kantaansa asiassa.

Hallmark Cards on onnittelukortteihin sekä muihin lahjatavaroihin keskittyvä perheyritys, joka omistaa mediayhtiö Crown Media Holdingsin omistavan Hallmark Channel -maksukanavan. Yhtiö toivookin nyt, että sen nopea reagointi asiassa ei vaikuta kaikkein kuumimpaan vuodenaikaan, joulusesonkiin.