Sandrew Metronome kuulostaa melkein yhtä klassisen uskottavalta kuin Metro-Goldwyn-Mayer. Pohjoismaiden mittakaavassa sekä Sandrews että Metronome ovat uraauurtavia viihdeteollisuuden merkkejä. Sandrews-kinoketjun perusti Anders Andersson Tukholmassa vuonna 1926. Nimen hän nappasi Sandrew-portviiniltä. Metronome-nimisiä levy-yhtiöitä Ruotsiin mahtui kaksikin kappaletta. Toisen niistä ostivat vuonna 1997 TeleDanmark ja norjalainen mediajätti Schibsted. Kaupan vanavedessä syntyi Sandrew Metronome vuonna 1998.

Maailma on tunnetusti pieni: Sandrew Metronome ­Distribution Finlandin uuden ­toimitusjohtajan Maija Kuusen, 50, isä Johan "Mosse" Vikstedt oli uransa alussa Metronome-levyjen maahantuoja. Nyt Maija Kuusta odottavat 26:n levybisnes- ja neljän Trainers' House -vuoden jälkeen elokuvajakelun haasteet.

- Kun 50 tuli täyteen, mietin mitä haluan tehdä seuraavat 10-15 vuotta. Konsulttihommiin lähdin, koska minulla oli ennen sitä syvä, mutta kapea yhden toimialan osaaminen. Yritysvalmentajana näinkin toimialoja laidasta laitaan ja opin todella paljon. Totesin kuitenkin, ettei se ollut loppuelämäni juttu. Konsulttina asioihin voi vaikuttaa vain tiettyyn pisteeseen asti. Sitä on ikään kuin vieraana toisten bileissä. Päätin, että haluan vielä omat bileet - oman organisaation jota johtaa, Maija Kuusi perustelee urasiirtoaan.

Sandrew Metronome hoitaa Suomessa Warner Brosin elokuvien levityksen. Sandrew Metronomen tulevaa kotimaista ohjelmistoa ovat muun muassa Aki Kaurismäen Yövartija sekä syksyllä 2006 ensi-iltansa saava kansainvälinen yhteistuotanto Jadesoturi.

Sandrew Metronome on jaellut Suomessa Warner Bros -elokuvat myös dvd:llä, mutta tästä vuodesta eteenpäin dvd-jakelun hoitaa Warnerin oma haarakonttori Warner Entertainment, jota lähti vetämään Kuusen edeltäjä Leif Lindblad. Samalla kymmenen henkeä työllistävän Sandrew Metronome Distributionin noin 11 miljoonan euron liikevaihdosta lähtee puolet pois.

Elokuvajakelu muistuttaa suuresti Kuusen aikaisempaa työmaata BMG-levy-yhtiön johtajana. Työn keskeinen sisältö on levittää ja markkinoida ulkomaisen päämiehen hitit mahdollisimman tehokkaasti. Niiden rinnalle saa sitten keksiä kotimaisiakin hittejä, mutta pelkästään niillä suurempi elokuvajakelija ei elä.

- Jakelijalla pitää olla yksi Hollywood-studio edustuksessa, sillä amerikkalaisen elokuvan markkinaosuus on niin merkittävä, Kuusi tietää.

Taiteellisesti kunnianhimoisemman elokuvan sisäänoston hoitaa Sandrew Metronome International, jonka haaviin ovat jääneet muiden muassa Pedro Almadovarin ja Sofia Coppolan elokuvat.

Sandrew Metronomen markkinaosuus valkokankailla oli viime vuonna 17 prosenttia. Kotimaisessa elokuvassa Sandrew Metronome on vasta aloittelija, mutta ensi vuonna se on mukana jo neljässä elokuvassa. Jälleen touhu muistuttaa musiikkibisnestä.

- Kaiken takana on hyvä sisältöidea, joka välittyy musiikkiteollisuudessa demolta, leffabisneksessä kässäristä. Yhteistyökumppanina haluamme olla mukana jo käsikirjoitusvaiheessa.

Riskikertoimeltaan elokuva ja äänilevy ovat kuitenkin eri maata. Kotimaisen ykkösartistin äänilevyn tuottaa 100 000 eurolla, kun taas elokuvaa ei juuri purkiteta alle kahden miljoonan euron.

- Musiikkiteollisuudessa on myös se helppous, että artisti on samalla brändi joka myy sitä tuotetta. Elokuvat pitää markkinoida tapaus kerrallaan, vaikka tähtinäyttelijöiden ja -ohjaajien nimet toki helpottavat, Kuusi vertaa.

Elokuvien markkinointiriskin kantaa 98-prosenttisesti levittäjä. Markkinoinnissa keskeisiä kanavia ovat painetun ja sähköisen median lisäksi tapahtumat, product placement -kumppanien aktiviteetit ja julkaisuyhteistyö esimerkiksi levy-yhtiön kanssa.

Viime vuonna elokuvakäynnit laskivat 10 prosentilla, vaikka ensi-iltoja oli 12 enemmän kuin edellisvuonna. Syy on yksinkertainen: hitit puuttuivat. Samaan aikaan dvd-myynti kasvaa kaksinumeroisia lukuja vuosittain, ja dvd-soitin on vasta puolessa koti­talouksista.

- Dvd:llä liikkuvat erittäin hyvin paitsi elokuvat myös tv-sarjat ja tietyt spesiaaligenret, joita ei edes näe valkokankaalla. Warner-videoiden lähdettyä tämän vuoden myyntivalttimme ovat Kumman kaa ja Pulkkinen.

- Aikaikkuna ensi-illan ja dvd-julkaisun välillä lyhenee. Nyt se on nelisen kuukautta, mutta tulevaisuudessa se varmaan katoaa kokonaan, Kuusi ennustaa.

Suomessa Sandrew Metronome -konserniin kuuluu Sandrew Metronome Distributionin lisäksi elokuvateatteritoimintaa harjoittava Sandrew Metronome Finland Oy, jota johtaa Jukka Vilhunen. Sandrew Metronome -konsernin omistavat puoliksi norjalainen Schibsted ja ruotsalainen Anders Sandrews -säätiö.

Konsernin perinteikkäin tukijalka, elokuvateatterien omistaminen, oheni maaliskuussa, kun konserni myi tappiolliset elokuvateatterinsa Ruotsissa. Niiden suurimmaksi omistajaksi tulivat Triangelfilm sekä dvd-levittäjä Atlantis Film. Suomessa Sandrew Metronomella on kolme kinokokonaisuutta: Helsingin Maxim sekä Kinopalatsit Helsingissä ja Turussa. Kun Ruotsin salit jo myytiin, Suomen ja Tanskan salitkin saattavat olla kaupan, jos ostajaehdokkaan tarjous miellyttää.

BMG-pomona Maija Kuusen vahvimmat onnistumiset tulivat musiikkiviennissä. Sama ihme on nyt tarkoitus toistaa elokuvan parissa.

- Vielä kymmenen vuotta sitten yleinen mielipide oli, että suomalainen musiikki ei voi olla listaykkösenä ulkomailla. Uskon, että elokuvankin viennissä paljon on tehtävissä.

Kuusi ei kuitenkaan halua ryhtyä kotimaisen elokuvan pelastajaksi runsaan viikon työkokemuksella.

- Kaikki riippuu tuotteesta. Kun sisältö on riittävän hyvä, siitä tulee hitti, vaikka itse genre ei olisikaan muodissa. Singer-songwriterit tulivat Suomessa muotiin Anssi Kelan myötä, ei päinvastoin, Kuusi painottaa. nHeimo Hatakka